این فیلم دنباله "زندگی و دیگر هیچ" ساختهی عباس کیارستمی می باشد. در روستايِ كوكر (اطراف رودبار ایران)، حسين به خواستگاريِ دختري بهنامِ طاهره ميرود. چون خانه ندارد به او پاسخِ منفي ميدهند. همان شب زلزله تمامِ مردم را بي خانه ميكند. حسين در بي خانماني خود را با همه يكسان ميبيند و خوشحال هم هست. هفت روز ميگذرد، در سرِ مزارِ «خدابيامرزها» حسين متوجه ميشود طاهره و مادربزرگش زنده ماندهاند. همان موقع گروهي برايِ ساختنِ فيلم به كوكر ميآیند و...
رودبار محلی سرشار از آرامش و زیبا اما غمگین به دلیل خاطرات بد (زلزله)
دلم میخواد تو اون راه پیچ دار که روی کوه قدم بزنم
متاسفانه باخبر شدم پزشک خاطی در جریان پرونده استاد کیارستمی تنها 3ماه از کار تعلیق شدند و همین،یعنی به همین سادگی پرونده مرگ این اسطوره کشورمون بسته شد با درایت مسئو.لان محترم و با کفایت.\nدر 4مورد این پزشک مقصر اعلام شده که یکی از اینها قصور در حین انجام عمل و ریکاوری بیمار بوده که یعنی مستقیما در مرگ استاد نقش داشته.\nمتاسفم\nفقط همینو میشه گفت...
پایان بندی این اثر بدون شک یکی از بهترینهای تاریخ سینماست...
این فیلم عالیه.. لذت واقعی فیلم دیدن رو میشه با فیلمهای کیارستمی تجربه کرد
واقعا فیلم قشنگیه ...
معتقدم هر آغازی برای یک فیلم در واقع آغاز نیست، داستان مدتها پیش شروع شده این ما هستیم که وارد یک قصه می شویم و آغازش می کنیم. هیچ پایانی هم پایان نیست حتی مرگ، زندگی و قصه های زندگی ادامه دارند...\nعباس کیارستمی
ظهر تابستان است\nسایه‌ها می‌دانند\nکه چه تابستانی‌ست\n\nسهراب سپهری
به درخواست دوستان که از من خواستند تا توضیحی در مورد سینمای کیارستمی بدم چند نکته رو میگم.\n\n سینمای کیارستمی شیوه های نو و بدیعی رو به سینما هدیه داد و به خاطر همینه که ازش به عنوان انقلاب یاد میکنند.\nاین شیوه در دنیای سینما اسمش سبک سینمایی کیارستمی هست و کارگردانان بزرگی مثل نانی مورتی.ورنر هرتزوگ.دومن و حتی در مواردی گدار ازش تاثیر پذیرفته اند.\nاز ویژگی های شماتیک و فرمالیستی این سبک میتوان به تکنیک هایی مثل حذف کارگردان.استفاده از نابازیگران برای خلق فضای هر چه نزدیکتر به واقعیت.عدم حذف زمان های مرده.شاعرانگی به خصوص در قاب بندی های هندسی.استفاده از مناطق روستایی به جای شهر های شلوغ و سینه موبیل های مخصوص که شامل گفتگو های شخصیت ها داخل خودرو رو نام برد.\nاز ویژگی های تماتیک و درونمایه های این سینما هم میشه از نبوغ و هوشمندی در برگزیدن سوژه که تا به حال در سینما نظیری نداشته(سوژه های کلوز آپ یا کپی برابر اصل) یادآوری ارزش زندگی.توجه به ارزش های والای انسانی و امید به روشنفکر در دنیا.استعاره های فلسفی را نام برد.\nاما مهمترین و عمده ترین ویژگی سبک کیارستمی سهل و ممتنع بودن آثار وی است داستان ها به شدت ساده و قابل تعریف شدن هستند اما هر چقدر بیشتر راجبع درونمایه آثار پژوهش میکنم بیشتر به عمق فرو میرویم و معنای جدید شکل قبلی خود را از دست میدهند و دیرفهم تر میشوند!\nکیارستمی از نوع خاصی از مینیمالیسم طبعیت میکند در فیلم های وی شاهد صحنه ها تعقیب و گریز و بریز و به پاش نیستیم و قالبا در هر سکانس یک یا دونفر بیشتر نیستند.دیالوگ ها به شدت مینیمال و ساده نوشته میشوند و دوربین اکثرا ثابت است و مثل خدای مینیمالیسم برسون کبیر دوربین کیارستمی هم صرفا یک ناظر منفعل در صحنه میباشد که قضاوت را بر عهده مخاطبش میگذارد.\nدر هنر دو دسته فیلمساز داریم.اول اون هایی که دنبال زیبایی میرن و اگه به زیبایی برسن حقیقت را پیدا میکنند ودوم کسانی که دنبال حقیقت میرن و در خلال حقیقت به زیبایی دست پیدا میکنند. اما شاید از هر صد کارگردان یک نفر وحود داشته باشد که رابطه دوطرفه نسبت به زیبایی و حقیقت داشته باشد که کیارستمی یکی از آنهاست.
دیوید بوردول: از میان فیلم های دهه ۹۰، فیلمی که بیشتر از همه عمیقاً تکانم داد و به لحاظ شکل و فرم ، ماجراجویانه به نظرم آمد زیر درختان زیتون عباس کیارستمی بود.
مارتین اسکورسیزی: : یکی از برترین کارگردان های تاریخ سینمای جهان، کیارستمی نماینده عالی ترین سطح هنر در سینماست
این سه گانه زیبا رو به ترتیب زیر ببینید:\n1-خانه دوست کجاست\n2-زندگی و دیگر هیچ\n3-زیر درختان زیتون
......... مثل قسمت اولش امتیازی ندادم ............
عالیه این فیلمممم
هنوز فیلمو ندیدم ولی وجدانن به سینمای ایران امیدوار شدم فقط با خوندن خلاصه داستانش
یکی از بهترین های سینمای ایران
بهترین فیلم بهترین کارگردان کشورمون...
دیدگاه کاربران
ارسال دیدگاه