"جاناتان کوپر" به اتهام قتل همسر معشوقه اش تحت تعقیب پلیس است.دوست او "ایوا گریل" او را مخفی کرده و "جاناتان" به او توضیح می دهد که معشوقه اش "شارلوت" بازیگری مشهور در حقیقت قاتل همسرش است."ایوا" تصمیم می گیرد خود دست به تحقیق بزند اما وقتی با کارآگاه مسئول پرونده برخورد می کند به مرور عاشقش می شود و...
ندارد
خیلی کم
هیچکاک اولین فیلم هایش در امریکا رو تحت قراردادش با دیوید سلزنیک ساخت ، قراردادی که به تولید شاهکار هایی مثل ربکا و طلسم شده و بدنام ختم شد . بن هکت فیلمنامه نویس مشهوری که او هم تحت قرارداد سلزنیک بود موقعی در مورد هیچکاک در یک نامه به سلزنیک نوشت : هیچکاک بی شک فیلمساز بزرگی ست به شرطی که یک نفر او را کنترل کند چون اگر هیچکاک رو به حال خودش رها کنیم تا ابد میخواهد فیلم هایی در مورد تعقیب و گریز بسازد فیلم هایی که به محض آغاز هر تماشاگری میتونه آخرش رو پیش بینی کنه.\nبن هکت کاملا حق داشت ، فیلم هایی که هیچکاک بدون نظارت یک تهیه کننده و به اختیار خودش ساخته بود یک تم اصلی داشت ؛ یک مرد بی گناه و از همه جا بی خبر به اشتباه متهم قتل میشه و از دست پلیس فرار میکنه و در راه فرار با دختر زیبایی آشنا میشه و در آخر فیلم بی گناهی ش به پلیس ثابت میشه و دست در دست دختر به سمت خوشبختی راهی میشه . تقریبا نیمی از فیلم های هیچکاک با همین تم تکراری و صد در صد قابل پیش بینی ساخته شده بودند که به چند نمونه که در ذهن دارم اشاره میکنم : قتل 1930 ، 39 پله 1935، the girl was young 1937 ,خرابکار 1942 ، طلسم شده 1945 ،stage fright 1950 , شمال از شمال غربی 1959 .\nو جالبه که تمام فیلم هایی که هیچکاک با این مضمون ساخت فیلم هایی بود که بدون کنترل یک نفر از بالا ساخته شدند .\nاین فیلم هم دقیقا جزو فیلم هایی ست که هیچکاک کاملا به اختیار خودش بود .\n\n
https://subscene.com/subtitles/stage-fright/farsi_persian/1419961\n
یک درام فوق العاده عمیق و پیچیده از هیچکاک(ترس صحنه)\n\nدرامی درباره ی دوئل دو چهره ی هنرپیشگی و واقعی\n\nسه شخصیت با شش چهره\n\nهیچکاک در این موفق می شود از سه شخصیت در واقع شش چهره بیافریند یعنی هر شخصیت با دولایه ی واقعی و دروغین یا نمایشی خود ظاهر می شوند و این لایه های در هم پیچیده ای که هیچکاک در این فیلم می سازد هم دلهره آفرین است هم غافلگیر کننده. دلهره است چون هر شخصیت ترس از لو رفتن چهره ی نمایشی خود دارد و مدام در پی این است که تعادل این دو را حفظ کند اما عنصر غافگیری هم با شخصیت جاناتان وارد می شود.\n\nاما جالب این است که سه چهره ی نمایشی سه شخصیت ما به شدت به یکدیگر وابسته است و با لو رفتن چهره دروغین هر کدام چهره ی دیگری هم لو می رود و ماسک واقعی هر سه شخصیت خودش را عیان می کند.اینجاست که درام شکل می گیرد و حتی فراتر از آن دارای پیچیدگی منحصر به فردی می شود که این پیچیدگی در لوکیشن های مختلف خصوصاً با ورود پلیس(اسمیت) به دلهره ارتقاء پیدا می کند.\n\nدر واقع هر سه شخصیت ما شغل تئاتری دارند به همین دلیل از پس بازی کردن دو نقش بر می آیند و می توانند هر کسی را فریب دهند پس پس زمینه ی تئاتر و شغل شخصیت ها بخشی از فرم فیلم است و به شدت دقیق توسط هیچکاک انتخاب شده است.شخصیت اول شارلوت است که تضاد شخصیتی خود را خیلی خوب حفظ می کند و در دولایه ی هنرپیشگی خود و واقعیت مجرم بودنش در حرکت است. اما شخصیت دوم که در واقع نقش اول فیلم است، ایو یا دوریس است چرا که دوریس چهره ی دوم و نمایشی اوست تا بتواند چهره ی واقعی شارلوت را عیان کند. در واقع او در لایه دوم شخصیتیش دنبال پیدا کردن راهی برای برداشتن ماسک دروغین شارلوت است. اما خود این شخصیت باز توسط شخصیت جاناتان به بازی گرفته شده است و درون مجرا پایش باز شده است چرا که جاناتان در مقابل ایو با چهره ی هنرپیشگی خود وارد می شود و هم او و هم پدرش را فریب می دهد اما جالب است که باز او هم بازیچه ی شارلوت است و در واقع هر کدام از شخصیت های به اجبار شخصیت دیگری مجبور به زدن ماسک شده اند.\n\nاما حقیقت چهره ی هر سه شخصیت بر روی صحنه عیان می شود چرا که هیچکاک صحنه را محل عیان شدن حقایق می داند و چندین بار این تم را در فیلمهایش تکرار کرده است. و در آن صحنه ی فوقالعاده ی تقریباً پایانی فیلم، عروسکی موجب می شود در درون دو لایه ی شخصیتی شارلوت بر روی صحنه اختلال ایجاد کند و خودش را لو دهد و در این لو رفتن، ایو هم لو می رود اما این عمل پیچیده رخ می دهد چرا که فیلم در چندین سطح حرکت می کند.\n\nو در پایان هم می بینیم که شخصیت شارلوت صدایش در صحنه ی نمایش پخش می شود و خودش را باز می کند و همچنین صحنه که حقیقت را بیان می کند خودش جاناتان را تنبیه می کند و او چاره ای جز برداشتن ماسک خود ندارد.\n\nحقیقتاً فیلم خارق العاده ای است که البته هیچکاک جز در موارد بسیار معدودی نمی توانست فیلم پیچیده نسازد.\n\nجداً که ایشان قدرت سینما را به همگان شناساند و بی شک یکه تاز همیشگیه سینماست.\nدرود بر تو ای مرد بزرگوار\n
از فیلم های ضعیف هیچکاک . داستان اصلا منطق درستی نداشت و کارگردان برای ایجاد تعلیق بیشتر منطق داستان رو فدا کرده بود ...
ترجمه اش تو سایت ساب پدیا موجوده
لطفا این فیلم ترجمه کنید. این فیلم ها ارزشمند اند
نمره من به این فیلم استاد هیچکاک 9 از 10
شاهکار استاد بزرگ سینما الفرد هیچکاک
اخه مترجمین عزیز حیف نیس چنین فیلمایی ترجمه نشه بعد یه فیلم مزخرفو هشتاد نفر ترجمه کنن ولی چنین شاهکارایی نه. مترجمین عزیز لطفا زحمت این فیلمم بکشید مرسی
هر مترجمی میخواد معروف بشه باید بره سراغ این فیلما
دیدگاه کاربران
ارسال دیدگاه