« والتر نف » ( مک موراى ) زخمى وارد دفتر کارش میشود و خطاب به دستگاه ضبط صدا ماجراى خود را تعریف میکند : این که چطور به عنوان مأمور بیمه به خانه ى آقاى « دیتریکس » رفت و به خانم خانه ، « فیلیس » ( استانویک ) دل باخت ، طورى که قبول کرد در نقشه ى قتل شوهر ثروتمندش و تصاحب حق بیمه با او همدستى کند...
ندارد
خیلی کم
فیلم متوسطی بود، با دیالوگهای تند تند! در حد امتیاز شش و نیم تا هفت
این فیلم اونقدر خوبه که هیچ جایی برای انتقاد کردن ازش وجود نداره. .. در واقع شاید بشه گفت این فیلم بهترین و کاملترین فیلم در ژانر نوآر ه.فقط وقتی فیلم رو میدیدم یه موضوعی ( نه انتقاد ) به ذهنم رسید و اون هم مربوط به حضور باربارا استانویک به عنوان زن اغوا گر فیلم میشه ، استانویک شاید بازیگر خوبی بود ولی از لحاظ چهره در مقابل سایر بازیگران زن هالیوود زشت بودو اصلا اونقدر جذابیت جنسی نداشت که باعث بشه یه مرد به خاطرش آدم بکشه . شما شاید به خاطر یه زن زیبا آدم بکشید ولی مطمعنا هیچکس به خاطر یه زن زشت یا معمولی دست به قتل نمیزنه. به شخصه معتقدم اگر به جای باربارا استانویک یه زن زیباتر حتی با استعداد کمتر (مثلا لانا ترنر ) تو این فیلم بازی میکرد این فیلم بسیار بهتر از اینی که هست میشد.\n\n
نقد فیلم \nفیلم بدی نیست اما این امکان وجود دارد که با گذر سال ها از اهمیت و زیبایش کاسته شود و فیلم اهمیت خود را از دست بدهد.\nاز نظر نوع فیلم باید گفت تمام قواعد نوآر را رعایت کرده است و فیلم بحث جدیدی در این جا ندارد.همان زن افسونگر و اغواکننده و مرموز و مردی که محو آن می شود و اجازه می دهد زن از او استفاده کند.\nاما فیلم از اول تا به آخر دارای میزانسن های شگفت انگیز است که من به چندتا از آن ها اشاره می کنم.البته باید بگم استاد این نحو میزانسن هیچکاک است که خیلی خیلی ماهر تر از وایلدر است.\nدر آغاز و قتی برای اولین بار والتر به خانه ی فلیس(زن اغواگر)می رود فلیس در کادر و نحوه چینش کارگردان در بالای پله ها و با حوله ای که دور خود پیچیده است نمایان است و والتر در پایین پله ها.معمولا از این نحوه قرارگیری برای تسلط یک فرد بر فرد دیگر استفاده می شود چرا که در کل نیم ساعت اغازین فیلم تماما فلیس بر والتر در میزانسن مسلط است.در سکانسی که شوهر فلیس شروع به امضا کردن کاغذها می کند نحوه قرارگیری این سه نفر دیدنی است چرا که نوع زاویه ی دوربین هر دو مرد را تحت تسلط فلیس در می آورد.تا سکانس پایانی که برای اولین بار در فیلم در میزانسن والتر بر فلیس مسلط است چرا که تمام بازی و ماجرایی که فلیس ایجاد کرده است را فهمیده است.\nزمانی که والتر شروع به خفه کردن شوهر فلیس هم می کند جالبه که به دوربین توجه کنید دوربین جوری قرار می گیرد که انگار فلیس دارد آن کار را می کند و چون در این پلان ها او راننده است همچنان او مسلط است.\nیا در سکانس پایانن که والتر ، فلیس را می کشد باید گفت که قبل از امدن والتر لحظه های جالبی را وایلدر می گیرد.چرا که زن از بالا دوباره می آید قفل در را باز می کند و تمام چراغ ها را هم خاموش می کند و در پیش زمینه به صورتی مسلط بر محیط می نشیند اما در همین سکانس او فرو می پاشد.\nتقریبا از بعد از قتل، تمام سکانس ها دارای لایه می شود و این چیزی است که هنر هیچکاک است. یعنی در لحظه هایی که والتر یا با همکار خود یا با دختر مقتول صحبت می کند لایه لایه بودن فیلم احساس می شود چرا که فیلم از عنصر دلهره استفاده کرده است یعنی شما می دانید قاتل کیست و این می توان سکانس های پیچیده و پر دلهره ایجاد کند.\nسکانسی را در خاطر آورید که همکار والتر به خانه ی او امده و شک کرده است و در موقع خروج نحوه قرارگیری این سه نفر یعنی همکار، والتر و فلیس تقریبا خلاصه فیلم است.زن افسونگر فیلم های نوآر از جایی که مردها نقطه ضعفشان است وارد میشوند و آن ها را تحت تسلط خود در می آورند و تمام کارهایی را که مرد می کند در پشتش زنی وجود دارد.\n
فیلمه خیلی خوبی بود\nفقط کاش قاتلو زرتی لو نداده بود\n
خوب بود من 7 میدم\nمعمایی که جوابش از اول معلوم بود\nاما کارگردان تو رو میخکوب میکنه پای تی وی
filme fogholade didani az aghaye wilder va che baziye mahshari dasht khanoome stanwyckhatman didane inshahkare cinamai ro az dast nadin
آخه یه کارگردان چند تا شاهکار میتونه بسازه ؟! خدا بود\n
این فیلم بیلی وایلدرعالی بودحتی بهترازفیلمWitness for the Prosecutionاونم هم فیلم قشنگی بودولی غرامت مضاعف بالاتربود.\nبه همه دوستان علاقه مندبه ژانرجنایی معمایی پیشنهادمیدم این فیلموببینند\nخودم اشتباه کردم این فیلم رودیردیدم.شمااین اشتباه رونکنید
عاشق همه فیلم های بیلی وایلدر بزرگم ولی اینو اصلا دوست ندارم.\nاصلا حس خوبی بهم نمیده. شخصیت اصلی فیلمم که خیلی بد بازی میکرد و انقد ضعیف بود که نمیتونستم باهاش همراه بشم.\nدوباره فیلم رو دیدم. کلی نقد خوندم ولی باز در نظرم هیچ و پوچ جلوه داد. \nخوب شایدم من درک نکردم. به شخصه جز بازی خوب باربارا استانویک که اونم کم بهش پرداخته شده بود چیز دیگری به چشمم نیومد.\nاسپویل.... \nبه نظرم اگه کمی بیشتر به شخصیت باربارا استانویک میپرداختند و همین طور اگه انقد مصنوعی کشته نمیشد بهتر بود. خیلی چیزا تو فیلم به نظرم اضافه بود و خیلی چیزها هم کم. \nای کاش این فیلم به دست یه کارگردان خلاق و خوب با همین شیوه روایی بازسازی بشه...\nمتاسفانه دیگه کم پیش میاد که یه فیلم نوار خوب ساخته بشه
چقدر خوبه این وایلدر !\nشاید اسپویل\n.\n.\n.\n من اونو بخاطر پول و یه زن کشتم ولی نه پولو بدست آوردم و نه زنو ! \nدیالوگ بالا این شاه فیلم را در قالب یک خط و در طی چند ثانیه توصیف کرد ...\nکارگردان با ساخت این فیلم در عصر نوآر نشان داد که فیلم دانی بزرگ و صاحب سبک است، فیلم براساس داستان کوتاهی از جیمز ام.کین ساخته شده که وایلدر ان را به هیجانی بلند تبدیل کرده و یکی از غول های فیلم های سیاه بشمار می اید\nقابل ذکر است که این فیلم میزانی از مباحث روانشناسی فروید را نیز در خود حل کرده و از ان نیز پیروی نموده .\nو در اخر نیز یک سوال جالب پیش کشیده میشود :\nوایلدر چگونه از ساختن این همه فیلم خوب خسته نشده !
یک نوآر بی نظیر از نابغه دیالوگ نویسی سینما...\nفیلمیه که به پایان بستگی نداره بلکه به شرح چگونگی ماجرا تکیه کرده و این یعنی جزو فیلمهایی که تاریخ مصرف ندارن...\nبعد از 70 سال همچنان تر و تازه...\nلذت دیدنش رو از دست ندین...
نوآر یعنی این!\nقاتل و مقتول وهمه چی معلومه ولی بازم فیلم میخکوبمون میکنه\nبی نظیره
از دست اندرکاران سایت خواهش میکنم، مثل سایت IMDB ژانرِ نوآر رو هم تو لیست ژانرهای سایت بزارین که دسترسی ما آسونتر باشه.\nفک کنم قبلا هم تو لیست ژانرهای سایت بود
نوآر به معنای واقعی کلمه یعنی این فیلم
بازم گلی به جمال فیلم ها قدیمی
در یک کلام عالییی
خیلی هم خوب... از بیلی وایلدر هم نمیشه انتظار دیگه ای داشت
یکی از اولین فیلم های نوآر.یکی از تفاوت ها و ویژگی فیلم نوآر نوع روایت است که ممکنه غیر خطی به صورت پازل وار یا فلاش بک باشه.اتفاقا در این فیلم با اینکه می دونستم نف به پول و زن مورد علاقه اش نمیرسه ولی مقدمه چینی اول فیلم کنجکاوم کرد که چطور میشه با این مقدمات بی نقص به هدفش نرسیده باشه.اینه که فیلمو جذاب می کنه
یک عادت گندی که بیلی وایدلر داره اینه اول فیلم میاد آخر داستان رو لو میده بعد وای میسه تعریف می کنه وسطش چی شد تو Sunset Blvd هم مثل این فیلم دقیقا همین بلا رو سر فیلم آورد . منم از این شیوه روایی خیلی بدم میاد و دیگه فیلم برام هیچ لذتی نداره هر چند که همه چیزش هم عالی باشه .
بیلی وایدلر هستش دیگه کار بد نداره....
بهترین فیلم نوآر تاریخ سینما.
فیلم خوبی بود. حتما باید دید. ولی در حدی که IMDB فیلم های قدیمی رو بالا میبره نیست. من فیلم های خیلی بهتری دیدم که به جرات بیشتر لایق این جایگاه بودند. مثل اینکه قدیمیا با حل معما خیلی جال میکردند! :D
دیدگاه کاربران
ارسال دیدگاه