« سر ويلفريد روبارتس » ( لاتن ) ، وكيل سرشناس ، از يك سكتهى قلبى جان سالم به در برده است و دوران نقاهت را مىگذراند . پزشكان او را از ادامهى كار در محاكم جنايى منع كردهاند ، با اين همه ، « روبارتس » دفاع از مردى به نام « لنرد وول » ( پاور ) را متهم به قتل بيوه زنى ( واردن ) شده قبول مىكند...
ندارد
خیلی کم
فیلم قشنگی هست\nغیر قابل پیش بینی\nولی خب یه جاهایی شاید به خودتون بگید خب چرا اینطوری شد بهتر بود اونطوری بشه\n.\n.\n.\nاسپویل\n.\n.\nخب کسی که چاقو میخوره اول نبضش میگیرن یا میچرخوننش ببینن چاقو چقدر بهش اسیب زده شایدی بشه کمکش کرد؟؟!!\nطرف همین طور خوابید رو چاقو اونا هم میگن خب مرده ،پزشکم نمی تونه کاری بکنه
فیلمی بود بسیار زیبا و عالی که آخر ش بیننده رو کاملا غافلگیر میکنه . نمیشه در مورد این فیلم صحبت کرد و به بازی عالی مرلین دیتریش اشاره نکرد . نکته دیگه ای میخواستم بگم اینه که ممکنه بعد از دیدن این فیلم به شباهت عجیب داستان این فیلم با داستان فیلم سگ کشی ساخته بهرام بیضایی پی ببرید و در واقع من هر چی تعدادبیشتری از فیلم های هالیوودی رو میبینم بیشتر به این نتیجه میرسم که اکثر فیلم های مشهور وطنی رو از روی یکی از فیلم های هالیوودی کپی کردند ...
شروع زندگی اثر شاهدی برای تعقیب به زمانی برمی گردد كه آگاتا كریستی آن را ابتدا به شكل گیری داستان كوتاه در كتابی به نام سگ شكاری مرگ در سال 1933 منتشر كرد. داستان در سال 1948 در آمریكا به نام شاهدی برای تعقیب منتشر شد. وقتی یك نمایشنامه نویس به دنبال خرید حق اقتباس داستان به نمایشنامه بود، خود آگاتا كریستی تصمیم گرفت این كار را انجام دهد. نمایش در بیست و هشتم اكتبر سال 1953 در لندن به روی صحنه رفت. كار با اولین اجرایش مورد استقبال فراوان قرار گرفت. بعد از 468 اجرا در لندن، نمایش شانزدهم دسامبر 1954 به برادوی رفت. آنجا هم بسیار موفق بود و 646 اجرا رفت؛ برنده جایزه بهترین نمایشنامه خارجی از طرف منتقدان تئاتر نیویورك هم شد. تهیه كننده مستقل، ادوارد اسمال كه فیلم نوآر مهم معامله بدون شرط (1948) را در كارنامه اش داشت، حق فیلم را به قیمتی بالا خرید، آن هم به این دلیل که آگاتا کریستی نویسنده ای بسیار مشهور بود، یعنی شهرتش كمی از كتاب مقدس و شكسپیر كمتر بود. ادوارد اسمال، در ازای صد و ده هزار دلار بیلی وایلدر را استخدام كرد تا در نوشتن و كارگردانی فیلمنامه همكاری داشته باشد. قرارداد وایلدر شامل پنج درصد از كل فروش فیلم هم می شد.. اسمال خودش می شود مدیر تولید، همكارش آرتور هورنبلو جنونیور هم می شود تهیه كننده كار. وایلدر خیلی دوست داشت دوباره با هورنبلو همكاری كند، چون به قول خودش «او اولین كسی بوده كه بهش فرصت كارگردانی داده بود». به خاطر همین هم بود كه وایلدر این بار از خالی كردن پشتش توسط تهیه كنندگان گله نكرد. اوضاع این بار طوری پیش رفت كه وایلدر می گوید: «هورنبلو بار فراوانی را از دوشم برداشت.» این بار عوض وایلدر، هورنبلو بود كه قدم پیش گذاشت و از كم شدن بودجه نالید.
فیلمی سراسر هیجان و تعلیق . اصلا خسته کننده نبود .
فیلم بسیار قوی ساخته شده بود به غیر از 5 دقیقه آخر که هم بد ساخت بود (صحنه ای مصنوعی و باورناپذیر) وهم کمی با پایان اونجوریش حال نکردم
شاهکاری از استاد بیلی وایلدر دوس داشتنی.اگر ندیدین حتی یک دقیقه دیگه رو هم بدون دیدن این فیلم نگذرونید
عالی.
عالی بود 9
فیلم فوق العاده....\n
عالی بود عالی بود عالیییییییییییییییی\nاصلا کلمات نمیتونن زیبایی این فیلم رو بگن \nحتما دانلود کنید\n
مثل بقیه آثار Billy Wilderواقعا زیبا کارگردانی شده بود من لذت بردم\nفیلم خوبی بود\nالبته نباید با فیلم های الان مقایسه بشه ......بلکه باید با فیلم های دوران خودش مورد ارزیابی قرار بگیره \nمن 7 میدم
عالی بود.\nمخاطب در جایگاه هیئت منصفه!
سورپرایز وایلدر این بار با طعم معما ...\nسورپرایزی مثال زدنی که گویی خود کارگردان نیز فریب داستانِ نویسنده یعنی Agatha Christie را خورده است !\nسورپرایزی که در پایان، بهت چشمان و دهان باز را دو دستی تقدیم تماشاگر می کند ...\nداستان را که کنار بگذاریم نقطه عطف فیلم نمایش خوب بازیگران به علاوه ی پرداختی مناسب (خصوصا در گیر و داد صحنه های دادگاه) از ویژگی اثر نام برده می باشد .\nحتی این فیلم نیز با وجود هویت جنایی و معمایی صابون طنازی های خاص وایلدر را بر جان خویش احساس می کند هر چند که گمان می رود ماندگاری و جذابیت این اثر به اندازه ی بقیه کارهای این کارگردان نیست\nدر توصیف تاثیرگذاری و غافل گیری شاهدی برای تعقیب همین بس که گفته شده در جریان اکران فیلم از تماشاگران خواسته اند که متنی را امضا کنند با این مضمون : من با تمام وجود قسم می خورم که پایان فیلم شاهدی برای تعقیب را برای کسانی که آن را ندیده اند فاش نکنم !
بدون شک بهرام بیضایی در شاهکار سگ کشی از این فیلم الهام گرفته
غافلگیری پایان فیلم خیلی خوب بود و در مجموع فیلم جالبی بود\n8/10
فیلم خوبیه \nاما یه جورایی میشه گفت شاهکار نیست\nو تاریخ مصرفش مال همون دورانه\nاما در مجموع لذت بخشه دیدنش
خیلی فیلم قشنگیه. چارلز لاتن خیلی خوب و دوست داشتنی بازی میکنه .
عالی بود....عالی.
خیلی خوب بود\nکاش این قسمت دوم هم داشت
با این فیلم میفهمید که داستان خوب به هر چیز دیگه ای توی فیلم ارجحه
من که عاشق فیلم شدم مخصوصا وکیل مدافع
مثل همه کارای وایلدر عالیه. یه داستان جنایی-معمایی خوب در کنار شخصیت پردازی دلنشین. ترجیح میدم چیز دیگه ای نگم تا ذره ای از لذت دیدن فیلم رو خراب نکنم. خیلی خوب بود
یک کلاسیک معمایی که البته زیاد داستان پیچیده ای نداره. نیمه اول فیلمو تحمل کردم، نیمه دوم غافلگیر شدم. خوب بود
انصافا از همه لحاظ عالی بود من معمولا از نقش های اول پیرمرد تو فیلم خوشم نمی یاد ولی چارلز لاتن چنان نقش وکیل پیر و مریض رو بازی کرد که من عاشقش شدم
بیلی وایلدر یکی از نوابغ سینماست و اکثر فیلمهاش شاهکارن .
دیدگاه کاربران
ارسال دیدگاه