«آلیسشا هیوبرمن» ( برگمن ) دختر یک جاسوس نازى دستگیر و محکوم شده، به «دولین» ( گرانت )، مأمور مخفى امریکایى دل میبازد. دولین، آلیشا را به کمک میطلبد و او هم میپذیرد تا نقش عنصر نفوذى در تشکیلات دشمن را بازى کند و با «الکساندر سباستیان» ( رینز ) مأمور نازى رابطه برقرار کند...
ندارد
ندارد
"بدنام" در به تصویر کشیدن هم داستان درام و هم تعلیق معمایی موفق عمل می کند و روایت یک "عشق معلق" است. 10 از 10
میگن کازابلانکا عاشقانهترین فیلم تاریخ سینماست، ولی به نظر من عاشقانهترین فیلم تاریخ، بدنام است.
هیچکاک یعنی هنر میزانسن\nهیچکاک یعنی هنر سینما\n\nنقد فیلم فوق العاده ی هیچکاک\n\nفیلم آنقدر مطلب دارد که واقعاً نمی دانم از کجا شروع کنم. اما سکانس مهمانی آغاز فیلم را در نظر آورید که در کل سکانس دوربین پشت دولین(کری گرانت) قرار گرفته است و او را مسلط بر فضای مهمانی نشان می دهد و همچنین جنبه ی مرموزی هم به خود می گیرد. او همان عامل اخلال هیچکاکی است که وارد زندگی معمولی دختری می شود و او را دعوت به فضایی دیگر می کند، یعنی همان لایه ی دوم فیلم هیچکاکی.\n\nالبته فرق این فیلم با قبلی ها این است که هر دوشخصیت زن و مرد وارد عالم خاص فانتزی هیچکاکی می شوند و هر دو باید در خودشان تغییری ایجاد کنند. دولین بین باور کردن عشق و انجام وظیفه اش معلق است و آلیشیا هم برای ثابت کردن خودش به دولین که عشقش واقعیست و همچنین وظیفه ی خطیری که درآن گیر افتاده است، معلق است. این حالت های متضادی که چه در درون خود دارند و چه در رو در روی یکدیگر، بسیاری از میزانسن های هیچکاک را چند لایه می کند. چرا که دولین باید جنبه ی وظیفه ی شغلی خود را در باور کردن آلیشیا تضعیف کند و همچنین آلیشیا باید دید دولین را نسبت به خودش را تغییر دهد(و ثابت کند که اون دختر خوشگذرانی که او فکر می کند نیست). پس هر دو شخصیت باید رو به کمالی حرکت کنند و خودشان را تغییر دهند. این فیلم هیچکاکه و فیلم ربطی به آلمان و اورانیوم ندارد چرا که آن همان مگافی است که هیچکاک لازم دارد تا فضای چند لایه بسازد و گرنه خودش پوچه( یعنی کل مسئله جاسوسی و آلمان و.... مهم نیست)\n\nرابطه ی میان سباستین ومادرش یکی از مضامین مورد علاقه ی هیچکاک است.شما توجه کنید که مادر سباستین را چطور هیچکاک به تصویر می کشد.1-اولین باری که می بینیمش از بالای پله ها به پایین می آید(این یعنی تسلطی که مادر از بالا به خانه دارد)2-تمام کلید های درب های اتاق های مختلف خانه دست اوست(این هم یعنی تسلط)3-سکانسی را به خاطر آورید که سباستین با مادرش درباره ی ازدواج با آلیشیا سخن می گوید در کل میزانسن این سکانس مادر مسلط است.4-در نقشه ای که سباستین برای مرگ آلیشیا می کشد باز هم در تمام میزانسن ها مادر مسلط است. این همان چیزی است که من درباب معنی مادر در سینمای هیچکاک گفته ام، مادر عامل ترسناک است و عموماً فرزند خود را در اختیار خود دارد.\n\nیکی دیگر از سکانس هایی که هیچکاک خیره کننده کارگردانی کرده است، سکانس مهمانی اواسط فیلم است که دوربین به شکل مورد علاقه ی هیچکاک، آرام آرام پایین می آید و کلید را در دستان آلیشیا نشان می دهد، این ضربه ی اول تعلیق است.اما ضربه اساسی تعلیق در رو به اتمام بودن بطری های نوشیدنی است. وحشتناک هیچکاک پلان ها را خوب گرفته است و دلهره ی لحظات را خوب به ما تحمیل می کند چرا که آن بطری های رو به اتمام، فضا را زمانمند می کند.\n\nرابطه ی فنجان های قهوه با آلیشیا و همچنین با مادر سباستین و خود سباستین را عالی هیچکاک گرفته است.یعنی پن های متوالی که از الکس به فنجان و بعد به آلیشیا و در نهایت به مادر می کند همه را در یک نسبت علی و معلولی قرار می دهد و خود این پن ها فضا را می سازد.\n\nباز هم باید گفت که نمی شود تمام فیلم را در اینجا توضیح داد چرا که طولانی خواهد شد.10از10\n
يه سال پيش جزو 250 فيلم برتر بود!
az filmhaye fogholadeye khanoome bergman ke dar kenare kargardaniye chire dastaneye aghaye hitchkock gharar gereft va baese be vojud amadane filme tamashai shod .
شاهکاری از بزرگ ترین کاگردان تاریخ سر الفرد هیچکاک ... 10 از 10
شروعی کسل کننده ولی با پایان طوفانی
شاهکار استاد مـــسلم سینما آلفرد هیچکاک کبیر
کری گرانت و برگمن عشقن! عاشق لهجه کری گرانتم بازیگر کلاسیک مثل این نیس. کاشکی زنده بود ! خدا بیامرزتش !
پشت سر فیلم بدنام افراد بزرگی قرار داشتن از هیچکاک بعنوان کارگردان تا گری گرانت و برگمن و رینز تا سلزنیک کبیر بعنوان تهیه کننده و وجود یک داستان پرکشش این فیلم را واقعا دیدنی کرده بود.هيچكاك در گفت‌وگو با تروفو (باترجمه پرويز دوايي) مي‌گويد: داستان بدنام مبارزه قديمي بين عشق و وظيفه است.شغل كاري گرانت در وضعيت مسخره‌اش ايجاب مي‌كند كه برگمن را به عشق دیگه ای بندازه و نتيجه بديهي است كه او در تمام ماجرا دلخور و بداخم باشد \nبه گفته تروفو بدنام هیچکاکی ترین فیلم هیچکاکه . فیلم از هنر دلهره و تعلیق و هیجان و در کنارشان عشق استفاده عالی برده. استفاده از نماهای دور و نزدیک و موسیقی متن بجا هر مخاطبی رو تا آخر فیلم نگه میداره و شکی در این اصل باقی نمیزاره که هیچکاک تحت تاثير سينماي اكسپرسيونيست (هيجان نمايي) آلمانی زیاد قرار گرفته.\n اگر نگاهي دقيقتری به آغاز و فرجام زنان در بعضي فيلم‌هاي هيچكاك بندازیم متوجه شاخص خاصی از زندگي زنان میشیم كه ناشي از گونه‌اي گذر از شكل سنتي به سمت مدرن است. هيچكاك اين تغيير مسیر زندگي زنان را به شيوه‌هاي بسيار جذاب در سرتاسر داستان فيلم‌هايش پي‌مي‌گيرد و اتفاقاتي كه كاراكترهاي زن يا حتي مخاطبان را تحت تاثير قرار مي‌دهد بر اثر همين آسيب زندگي مدرن روي مي‌دهند. زنان در اين فيلم‌ها با رفتارهايي كه تاحدودي حكايت از خامي و كودكانه بودن میکنن وارد ماجراهایی میشن كه ريسك بالايي داره و بدون توجه به سرانجام كارها طرح همراهي عشق و دوستي مي‌ريزند كه سرانجام بيشترشان همراه با مرگ حتمي يا اتفاقات ناگواریه
یک شاهکار به معنای واقعی کلمه.من توی فیلمهای هیچکاک بدنام را بهترین میدونم.برگمن با بازیگران شاخص زیادی همبازی بوده.ولی زوج هنری اون و گرانت چیز دیگریه.توصیه میکنم حتما ببینید.
بسیار عالی...\nدرود بر هیچکاک \nدرود بر کری گرانت\nدرود بر اینگرید برگمن
عالی
besyar mamnoon
یک اسطوره دیگه از هیچکاک بزرگ و با بازی دو تا از بزرگترین بازیگران تاریخ بشریت گری گرنت بزرگ و اینگریت برگمن بزرگ = فیلم بدنام
یکی ازشاهکارهای آلفردهیچکاک .به نظرمن که تو3فیلم برترهیچکاک میتونه جاداشته باشه این فیلم.دردیدنش شک به خودتون راه ندین.بدون شک لذت خواهیدبرد ازدیدنش...
از ده فیلم برتر استاده که توش دوتا از سوپراستارهای دهه 40 . 50 بازی میکنن
بسیار زیبا
خلق همزمان تعلیق و احساس در بهترین شکل ممکن.
خوش ساخت وزیبا. اصلاهم کسل کننده نیست
اوووووووووووووووووووووووووووووووووووووف عجب فیلمی.........
معمولاً فیلمهای استاد به دلم مینشست ولی این یکی ننشست،همونطور که از کازابلانکا خوشم نیومد از این هم خوشم نیومد
بیشتر یه اثر عاشقانست تا هیچکاکی ولی زیباست . حال وهوایه فیلم هم مشابه اکثر فیلم هایه دهه 40و50هست. اگه رعایت زمان ساخت فیلمو هم تا حدودی بکنید از فیلم خوشتون میاد.
دیدگاه کاربران
ارسال دیدگاه