فیلم «سکوت» ماجراهای دو کشیش جوان را دنبال میکند. آنها طی سفری به کشور ژاپن به دنبال پیدا کردن اثری از استاد خود هستند، که در طول مسیر اتفاقات و حوادث پیشبینی نشدهای را تجربه میکنند و...
ندارد
شدید
حیفه لیام نلسون که در این فیلم بود
فقط وقت هدر دادم
فیلم مزخرفی بود و در کل تبلیغ دین مسیح بود
فیلم خوبی بود و به نظر من اندرو گارفیلد استعداد واقعی خودش رو تو این فیلم به نمایش گذاشت . واقعا قشنگ بازی کرد . ولی کسایی که به خاطر لیام نسون میخوان فیلم رو ببینن بدونن که در کل فیلم فقط حدودا 15 دقیقه حضور داشت . در کل ارزش دیدن رو داره
واقعا مزخرف بود
فیلمی سنگین پر محتوا بی آلایش سوال انگیز در سکوت
کُپی برابر اصلِ فیلمِ Ran 1985
قابل توجه......
بسیاررر خسته کننده امتیاز 1
این فیلم عالی است و حرف ندارد آنگونه که دوست دارم دوباره و صد باره ببینمش. به نظر من حق این فیلم تو اسکار خورده شد چرا که در تمام بخش ها لایق دریافت جایزه بود.
از نظر بنده این فیلم غیر از مطالبی که دوستان بهش اشاره کردند از جمله تقابل دو فرهنگ و دو اعتقاد و ... بیان کننده بحثی است که ما در اسلام آن را با لفظ تقیه میشناسیم و روایات بسیار زیادی درباره ی آن داریم و آنقدر از ارزش بالایی برخوردار است که این چنین روایتی در باب تقیه داریم: دین ندارد کسی که تقیه ندارد...شاید یکی از وجوه این فیلم اشاره به بحث مهم تقیه و نبود آن در مسیحیت است!!! تقابل عقل و تعصب بیجا که درآخر عقل بر تعصب پیروز شد و راه تقیه را درپیش گرفت که راه صحیح نیز همین بود
7/10.با فیلم زیاد ارتباط برقرا نکردم وحرف دوستان روهم تاکید میکنم ریتم کندداشت وزمان بسیار طولانی.ولی درکل فیلمی نبود که بگم وقتم بادیدنش تلف شد همین نمره 7با ارفاق براش خوبه
اسم مارتین اسکورسیزی قبل از آنکه مرا یاد #مصائب_مسیح و یا# تاکسی_درایور بیندازد خاطرهی قطار تهران-شیراز را زنده میکند. کوپهای که ۶ نفر در آن بازی سکوت میکردند و قرار بود يك نفر #مارتین_اسکورسیزی را اجرا کند. هر چند تلاشش را کرد اما خب، نتوانست. و از آن موقع گوشهی ذهنم ماند که اسم مارتین اسکوسیزی چه سخت است مخصوصا اگر بخواهی در دو دقیقه با سکوت بیانش کنی. درست مثل حرفی که مارتین اسکورسیزی میخواهد در دو ساعت نیم در سکوت بیان کند.\nشاید در ابتدا عذاب آور باشد، که هست. پس توقع جذابیت نداریم از ماجرای دو کشیشی که غالبا در زیر باران توی گلهای چسبند ژاپن از دست ماموران حکومتی فرار میکنند و مدام زجر میکشند و علت این زجرها همان شروع تمام مسائل است؛ یعنی #ایمان.\nچیزی که با نوسان میماند اما نهایت پافشاری بر آن یا #ارتداد است و یا مرگ. و جمله قبل یعنی حرف آخرم را همین حالا زدم که کلام طولانی نشود.\nو دو جمله پیش را برای این میگویم که؛ بین کچیجرویی که هرگاه فشاری متحمل شود اظهار برائت میکند ولی باز در پی بخشش است ،کشیشی که مقاومت کرده و بسیار شکنجه شده ولی بعد مرتد شده و در ستایش بودا و ضدیت #مسیحیت مینویسد و آن کشیشانی که در کنار آن کوه جهنمی با آب داغ سوزانده شدند تفاوت هایی است در نحوه ایمانشان و اینکه مفهوم ایمان را چه میدانند، اما در وجودشان اشتراکی است به نام ایمان. و اینها که بیان شد اقسام مومنانند در شرایط سخت و فشار.\nاما بیان این اشتراک و تفاوت و طبقه بندی متفکران به یک اندیشه در شرایطی خاص کار راحتی نیست؛ کار سختی است. و همین عذاب آور است. و اصلا کارهای سخت عذاب آورند و هیچ گاه آنچنان که باید و شاید نتیجه نمیدهند.\nاما تلاش اسکورسیزی در سکوت جای ایستاده تشویق کردن دارد. تلاشی که مطمئنم در حین آن لذتی جز رنج نبرده است و صدایی نشنیده جز سکوت.\nو همین است که برخی آن را بدترین اثر او و برخی دیگر بهترین اثرش میدانند.\nدر هر حال از آن دسته فیلمهاست که باید قبل از مرگ دید.
من که به شخصه متوجه منظور فیلم و هدف نویسنده نشدم\nکامنتای دوستانم ضد و نقیضه که نشون میده همه هم مثل من موفق به درک درستی از فیلم نشدن\nولی خوب فیلم بدی نبود سکانسای زیبا در این فیلم زیاد دیده میشد\nنمره 7 میدم \nاگه مدت فیلم کمتر بود شاید نمره بهتری میدادم
فیلم خوبی هست ولی یکی از نکات منفی اش زمان بسیار بالایی فیلم هست و به شدت خسته کننده و طاقت فرساست \nاز نظرم برای همه هم خوب نیست ولی سوالاتی که فیلم مطرح میکنه خیلی جالبه\nو ما نمیتونیم بگیم کدوم گروه خوب هستند و کدوم گروه بد\nشخصیت کیچی جیرو هم به نظرم خیلی خوب بود و حکایت خیلی هاست چندین بار تصویر مسیح رو لگد میکنه ولی هر بار دوباره برای بخشش برمگیرد\nدر کل نمره ام 8 از 10\n\n
بهترین فیلم برای سال 2016 که دیدم یکی از علت هاش هم اینه که فیلم به همون دغدغه هایی که من داشتم میپرداخت و مانند سایر فیلم های اسکورسیزی عزیز کاملا واقع گرا و طبیعی بود و اصلا شعاری نبود عاشق اونجای فیلمم که دریا رو نشون میده و با حوادث ربطش میده بهترین جای فیلم هم همون جاییه که لیام نیسون و اندروگارفیلد به هم برخورد میکنند دیالوگ هایی که بینشون رد و بدل میشه بینظیره
خیلی جالب بود اکثر ژاپنی ها انگلیسی بلد بودن
فیلم خوبی خوبی بود البته برای کسانی که اهل فیلم و کتاب و تفکر هستن . اگر برای جنبه سرگرمی میخواین ببینید احتمالا براتون جذاب نخواهد بود
\nببینیم این بار اسکورسیزی برامون چی داشته. یک فیلم درباره ترویج مسیحیت یا بهتره بگم درباره مبلغ های مسیحیی . قبلا هم از این کارگردان فیلمهایی با دست مایه مذهبی داشتیم. مثل فیلم آخرین وسوسه مسیح ، که از کتابی به همین نام درست شده.\nفیلم روایتگر دو مبلغ مسیحیی که در واقع بجای تبلیغ دین، برای پیدا کردن حقیقت ماجرای یکی از میسینیورهایی که سالها قبل به ژاپن رفته و روایتها حکایت از این داره که بجای تبلیغ دین مسیح، به کسوت و ترویج دین آنها مشغوله شده، می پردازه . همین خلاصه فیلمآدمو وسوسه میکنه که ببینه این مبلغ اینکارو کرده یا دروغی بیش نیست و اگه کرده چرا؟ این اولین چالش کارگردانه .\nشروع فیلم صحنه ایی تاریک با صدای طبیعت و بعد اسم فیلم نمایش داده میشه و سکوت مطلق ، صحنه بعد ما ژاپن و مبلغینی که شکنجه میشند رو داریم البته در سکوت کامل!!! وبعد مونولوگ پدر فررا . این چند صحنه چکیده ایی است از کل چیزی که فیلم میخواد به ما بگه، سکوت، سکوتی که سالهاست بعد از مرگ مسیح کردیم.\n نزدیک به 70 دقیقه فیلم، به رفتن این دو تا مبلغ به ژاپن و ترس از ژاپنی هایی که مخالف اینکار هستند و مخفی شدنهای آنها میگذره .\nاین دو تا مبلغ توسط ژاپنیی به اسم کیچی جیرو از چین به ژاپن برده می شوند. کیچی جیرو، یهودایی دیگر ، مسیحی که هربار از ترس مسیحیتش را انکار میکنه ، یهودایی که مرشدشو به ژاپنی ها لو میده ، ولی این یهودا کجا و یهودایی که مسیح را لو داد کجا. در جای جای فیلم کیچی جیرو به رودریگز نشان میده که ایمان فقط و فقط در قلب انسانه و برای کمک به همنوعت نباید باعث آزار و شکنجه اونا بشی ،انکار مسیح از طرف او دلیل بر رد خدا نیست ، خانواده اش بخاطر لگدمال نکردن تمثیل مسیح کشته میشند، در جایی از فیلم پدر رودریگز به دوستش میگه مسیح هم حواری خائنی داشت کیچی جیرو که بدتر از اون نیست، دقیقا همینطوره این یهودا به مراتب بهتره چرا؟ چون این یهودا به مبلغ(یا مسیح فیلم) درس میده و در انتها بخاطر ایمانش کشته میشه. \nمقدمه بنظر طولانی میاد ولی با این مقدمه ما با فضای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ژاپن آن زمان آشنا میشویم و وقتی وارد بقیه قضایا میشیم بهتر میتونیم راجب به اتفاقها قضاوت کنیم.\nقسمت دوم فیلم زمانیه که مبلغ ها به چنگ مفتش ها می افتند ، از این قسمته که ما هم اسیر ژاپنی ها میشیم، و تمام ساختار فکری ما هم نسبت به مذهب و خوب و بد بودن آدما بهم میریزه . اتفاقاتی که برای مبلغ ها و مردم فقیر ژاپن که به دین جدید گرویدند می افته ممکنه ما رو از زورگوهای ژاپنی متنفر کنه ولی حرفهایی که هنگام دیالوگها بین مفتش و مبلغ مسیحیی زده میشه ، این نفرت رو تعدیل میکنه ، و شما نمی دونید کدام درست می گویند مبلغ یا مفتش؟ \nاینطور که فیلم جلو میره حکایت از این داره که بلاخره ژاپنی ها با منطق ، زور ، گفتمان، ... مبلغ رو مجاب میکنند و البته من ببیننده رو ، در قسمتی از فیلم که پدر فررا (لیام نیسن) وارد صحنه میشه، در اول گفتگو رودریگز کلمه پدر (منظور لقب مسیحیی) رو بسختی به فررا خطاب میکنه ، این تزلزل و ایمان رودریگز رو نسبت به پدر فررا نشان میده، نسبت به کسی که زمانی معلمش بوده. رودریگز میفهمه که پدر مشغول نوشتن کتابی است بنام فاش کردن یا پرده برداری از فریب که موضوعش راجب خطاهای مسیحیته . مترجم به رودریگز میگه این حقیقته، و جواب رودریگز اینه: شما از حقیقت مثل زهر استفاده میکنید.\nماحصل این گفتگو برای من بیننده اینه که دین مسیح تو این کشور پا نمیگیره نه بخاطر اینکه ریشه هاش قطع شده بلکه اینجا یک باتلاقه و هیچی ریشه نمیگیره. ژاپنیها معتقدند ماهیت کوهها میتونه تغییر کنه ولی ماهیت یک آدم نمیتونه. \nرودریگز معتقده مردمی هستند که بخاطر مسیح میمرند، ولی پدر فررا بهش میفهمونه که اونا بخاطر تو مردن نه مسیح، بخاطر بهشت وعده داده شده مردند . \nدر انتهای این گفتگو رودریگز به پدر فررا میگه تو مایه ننگی ، حتی دیگه نمیتونم بهت بگم پدر!!!\nولی رودریگز هیچوقت از درون پدر فررا و ایمانش به خدا خبردار نمیشه.\nچرا اسم فیلم سکوته ، سکوت به چه معنی؟ اصلا سکوت چه کسانی؟ سکوت مردم ؟ سکوت مبلغین؟ سکوت خدا؟ چرا همه در برابر ظلم سکوت میکنند؟ \nدر آخر فیلم رودریگز میگه: خدایا من دربرابر سکوتت جنگیدم\nو خدا میگه : من هیچوقت ساکت نبودم، درکنارت عذاب کشیدم\nو حرف آخر رودریگز : درسکوت بود که صدات رو شنیدم\nآره ، واقعا در سکوته که صدای خدا رو میشنوی. این فیلم عجب دیالوگهای نابی داره، چرا فیلمسازهای ما کمی فیلمهای فاخر نمی بینند تا دیالوگ نویسی یاد بگیرند؟ \nاز نظر فنی فیلمبرداری سکوت عالیه ، کلوزاپ های ناب ،قاب بندیهای حرفه ایی، رنگهای فیلم که فضای سرد و ناشناس و بکر ژاپن آن زمان رو یادآوری میکنه، نور پردازی درست و ... که همه اینها نشان دهنده یک کارگردانی حرفه اییه و زمان نیازه تا به چنین بینشی در کارگردانی برسی.\nبازیگران این فیلم همگی خوب هستند ولی بازی مفتش ژاپنی تادانوبو آسانو عالیه ، بطوریکه تفکری که بیننده نسبت به یک سلاخ در پس زمینه ذهنش داره ، عوض میکنه. همه ما آدمهای خونخوار و سلاخ رو...، بدون مخ ، جاهل و نادان می پنداریم و فکر میکنیم هیچ درایتی در اینجور آدمها وجود نداره ولی اینجا تمام اون پیش فرضها بهم می ریزه و با آدمی با فراست و منطقی روبرو میشویم که کاملا حق رو بهش میدیم.\n(تو یکی از این گفتمانها مفتش به مبلغ میگه : شخص پولداری بود که چهارتا معشوقه داشت، همشون زیبا بودند، ولی به هم حسودی میکردند و دعواشون تمومی نداشت ، بنابر این یک روز اون هر چهارتا رو از قلعه بیرون میکنه و دوباره آرامش رو به زندگیش برمیگردونه، خب بنظرت این داستان درسی داره؟ \nمبلغ جواب میده : بله، او مرد دانایی بوده !!!\nمفتش هم میگه : خوشحالم، اون مرد مشابه ژاپن هستش و چهارتا معشوق مثل اسپانیا، پرتغال، هلند ، انگلستان. هرکدوم دوست دارند نسبت به دیگری برتری پیدا کنند، و در این بین خونه نابود میشه، از اونجایی که گفتی مرد داناییه پس درک میکنی که ما چرا جلو مسیحیت رو میگیریم.\nمبلغ میگه : دین ما تک همسری رو توصیه میکنه ، خب اگه ژاپن یک همسر انتخاب کنه چی؟\nمفتش میگه: منظورت پرتغاله؟\nمبلغ میگه : نه،کلیسای مقدسه\nمفتش : خب بهتر نیست اون مرد چهارتا زن خارجی رو فراموش کنه و یکی از خودی انتخاب کنه؟\nمبلغ : تو ازدواج ملیت مهم نیست عشق و وفاداریه که مهمه\nمفتش : مردانی هستند که بخاطر عشق به یک زن زشت به ستوه آمدند)\nدر جایی از این گفتگو رودریگز به مفتش میگه بنظر میرسه مسیحیت رو خوب نمیشناسی. مفتش (با بازی خوب آسانو) مثل یک چرخ پنچر میشه البته از ضعف نیست ، اون میفهمه که پدر رودریگز هنوز برای شناخت مردم ژاپن باید راه درازی رو طی کنه و جر و بحث باهاش بیهوده است. \nدر جواب رودریگز میگه : کسانی هستند که دین شما رو نفرین می بینند ولی من اینطور نیستم من جور دیگه ایی میبینم ولی بازهم خطرناک میدونمش.\n این جمله نشون میده که مفتش شاید حتی به دین مسیحیت گرویده باشه و به مسیح و حرفاش ایمان داشته باشه ولی برای بقای ژاپن و شناختی که نسبت به کشورهای استعمارگر داره لازمه که مبلغین و مردمی که با چشمان بسته به دین جدید گرویدن رو از سر راه برداره . \nازنظر من فیلم سکوت ادامه ایی بر آخرین وسوسه مسیح هست. در انتهای اون فیلم ما یه صحنه فلاش بکی داریم که اگه مسیح ازدواج میکرد و بچه دار میشد و زندگی معمولی مثل همه داشت و فقط تبلیغ دین میکرد ، دیگه مسیح نمیشد. در اینجا دقیقا همین اتفاق میفته پدر رودریگز در جای جای فیلم چهره مسیح رو میبینه و حتی در جایی قبل از گرفتار شدنش بدست مفتشها خودشو در قالب مسیح میبینه ولی آیا زندگیش مسیح گونه میشه؟ اون دقیقا گرفتار همون چیزی میشه که در انتهای فیلم آخرین وسوسه مسیح میبینم ، یک زندگی معمولی و یک ایمان پنهانی، همون کاری که اگه عیسی میکرد دیگه الان دین مسیحیتی وجود نداشت که کسی بخواد دنیا رو باهاش تسخیر کنه.\nدر جایی خوندم که کتاب سکوت زمانی بدست اسکورسیزی رسیده که داشته فیلم آخرین وسوسه... رو میساخته ، ولی چرا سالها طول کشیده تا این فیلمو بسازه؟ برای بعضی کارها باید زمان بگذره ، دانش و آگاهی باید تغییر کنه و حتی خود اسکورسیزی هم باید تغییر کنه تا بتونه حرفی رو که میخواد بصورت فاخر و درست بیان کنه . شاید اگه سکوتپشت وسوسه... ساخته میشد زیر لوای اون فیلم قرار میگرفت و خیلی سریع از یادها میرفت. هرچند که متاسفانه امسال تو مراسم اسکار اصلا حسابش هم نکردند و به سکوت ازش گذشتند، البته تو فیلمبرداری کاندید شد چون نتونستند ازش بگذرند.\nسکوت برگرفته از کتابی است به نویسندگی شوساکو اِندو. ژاپنی ها همینطور که در فیلمسازی ، بازیگری، عالیه اند در نویسندگی هم فوق العاده اند. منو یاد مارکی دوساد برگمان انداخت ، که اونم نمایشنامه ایی از یک ژاپنی بود .\nمن هرچی راجب سکوت مینویسم بیشتر و بیشتر نطقم باز میشه، نوشتن راجب این فیلم تمومی نداره ، انگار ذهن آدم شفاف میشه ، و چه لذت بخشه زمانی که ذهن به شفافیت میرسه.
age faghat mikhan tamame filmhaye aghaye scorsese ro dide bashin khob in film ro ham tahamol konid dar gheyre in soorat va age az aghaye garfield ke bazigare asliye in filme khoshetoon nemiyad aslan khodetoon be modate 2 saat va 35 daghighe shekanje nakonid . hata baad az 24 saate khoob va por dar amad ham soraghe in film nayayn chon bazam mitoone haletoono begire . dastan eftezahe . tedadi mobaleghe mazhabi miyan ke japoniharo az jahli ke masalan behesh gereftaran nejat bedan va hamintor ghorbani beshan sekanshaye zaed besiare engar ke tadvingari vojud nadashte va har chi film gerefte shode rooye pardeye cinama ham omade . dialogha bazi jaha az shedate maskharegi khande dare .
فیلم سکوت حتما جز شاهکارهای اسکورسیزیه \n\nاما چون موضوع و داستانش عامه پسند نیست نمیشه زیر پا گذاشت و رد شد ازش \n\nبه نظرم مارتین با این فیلم ما رو در درون خودمون رها میکنه نه در درون فیلم مثل shutter island \n\nبه هر حال با ومال احترام یکی از تاثیر گذار ترین فیلم هایی بودکه تا حالا و یا شاید فراتر از اون
سکوت سرشار از سخنان ناگفته است... \nاز حرکات ناکرده ...\n اعتراف به عشق های نهان و شگفتی های برزبان نیامده ... \nدر این سکوت حقیقت ما نهفته است ... حقیقت ...
بیخودترین فیلم 2016\n\nاز وسط فیلم به بعد با دور تند دیدم.\n\nقرار نیست هرچیزی اسکورسیزی میسازه عالی باشه، این فیلم حتی خوبم نبود.\n\nهرکی میگه خوب بود، دلیل بیاره؟ چرا خوب بود؟!
سکوت علیه سکوت \nسکوت آخرین ساخته ی مارتین اسکورسیزی ، به گفته ی خود بیست و هشت سال در انتظار و در حال تکمیل انتهای داستان بوده است . اسکورسیزی این فیلم را از رمانی به همین نام اقتباس کرده است ، رمانی که در جریان اکران فیلم آخرین وسوسه ی مسیح از دست کشیشی به دست او رسید ، داستانی در رابطه با ایمان . سکوت فیلمی است که مشخصا یکی از دغدغه ها و مشغله های خود فیلمساز بوده است ، بیانیه ی اسکورسیزی علیه سکوت خدا . \nسکوت روایت کننده ی داستان ، دو کشیش است که دستور می گیرند تا به ژاپن بروند و پدر فررا را یا نجات دهند یا اورا از برزخی که در آن در صورت از دست دادن ایمانش گیر کرده است را نجات بدهد و داستان روایت کننده ی اتفاقات این دو کشیش در ژاپن است \nدرون مایه های داستان \nسکوت فیلمی است پر از درون مایه ها ، چالش های فکری و فلسفی ، که از شاخصه های آن می توان به مفاهیمی عمیق و فلسفی مختلفی اشاره کرد .\nیکیاز چیزهایی که اسکورسیزیبه آن اشاره می کند ،این است انسان به صورت فطری و قلبی نیاز به یک دست آویز دارد، دست آویزی که اگر حاصلی نداشته باشد انسان در انتهای آن به دنبال منجی می باشد . \nتقابل طرفداران متعصب دینی ، آیین قدیمی و جدید که معمولا طرفدارن آیین کهنه کسانی هستند که در لباس دین ، دین فروشی نموده و دکان خود را با تعصب آذین بندی میکنند که البته وقتی به نتیجه دلخواه نمی رسند از در حیله گری وارد می شوند طرفداران آیین نو در لباس مبلغ دینی می باشند که فقط با جاذبه وارد می شوند ، چون که کیسه دنیایی آنها خالی است با آرایش آن دنیا و توصیفات بهشت وارد عرصه ی رقابت می شوند \nو یکی دیگر از مفاهیمی که در فیلم دیده میشد ، انعطاف پذیری دین در مسیر تکامل پیروان و دور برگردانهای اضطراری در طول مسیر \nنتیجه گیری\n به طور قطع می توان گفت به شمار روزهایی که مارتین اسکورسیزی برای ساخت این فیلم صبر کرده است می توان ، در باره ی این فیلم عظیم نوشت ، اما متاسفانه در این مقول نمی گنجد ، پس باید به همین بس بسنده کرد و اجازه تفکر درباره ی دیگر مفاهیم فیلم را به عهده ی خود مخاطب گذاشت .\nاگر از خود می پرسید آیا فیلم ارزش بیست و هشت سال منتظر ماندن اسکورسیزی را داشت ، جواب قاطعانه ی من به آن مثبت است ، فیلم دارای مفاهیمی بسیار صحیح و چالش برانگیز است به غیر از آن اسکورسیزی رسالت خود را در مقام کارگردانی فیلم به پایان رساند ، فیلمی که داری نماهایی میخکوب کننده و صحنه آرایی هایی فکر شده است . اگر میخواهید فیلمی ببنید که مدت ها در ذهن شما باشد و با شما همراه باشد ،دیدن فیلم سکوت به هیچ وجه از دست ندهید \nمنتقد : ایلیا صوفی \n
فیلمی بسیار زیبا . به دانشجویان سینما توصیه میکنم حتما ببینید بخصوص فیلمبرداری و نماهای زیبایش رو
دیدگاه کاربران
ارسال دیدگاه