"جین" پسر بچه ای که در مدرسه زندگی می کند می خواهد از دست پدر خود فرار کرده و به پاریس نزد برادرش "جورج" برود.فیلم داستان چند زندگی مختف را روایت می کند که در یک لجظه تغییر می کنند...
خیلی کم
خیلی کم
لطفا فیم Happy End رو هم برای دانلود بزارید
از بدترین فیلمهای هانکه، هانکه پنهان و روبان سفید و عشق کجا، این کجا\nایکاش نمیساخت
شاهکار. فیلم خداحافظ زبان گدار هم تقریبا در مبحث نشانه شناسی و نقش زبان در ارتباط خیلی هنرمندانه تر بهش پرداخته....
استاد هانکه اگه فقط همین یک شاهکار هم میساخت توی معبد سینمایی من از بزرگترین پانتئون نشینان بود.....\n\nدرود بر شرفت استاد که سینمای روشنفکری آفت زده رو بعد از سال ها نجات دادی.
استاد هانکه که با سه گانه ی خشونت مدرن کار خودش رو در سینما آغاز کرد و با فیلم بازی های مسخره اولین نامزدی نخل طلا رو برای خودش رغم زد با کد مجهول که در جشنواره کن صاحب جایزه هیت داوران شد تمام نگاه های جهانیان رو به خودش برگرداند و ثابت کرد که او در سینمای پست مدرن پرچمدار راه روشنفکرانی مثل بونوئل و پازولینی است.\n\nکد مجهول دارای تم همیشگی و مورد علاقه ی هانکه یعنی کاوش در جامعه ی به ظاهر مدرن و پایین کشیدن نقاب این تمدن و نمایاندن تحوش و بدویت جاری در ان است.\nفیلم از تکه های مختلف و داستانک های به ظاهر بی ربط اما در واقع به همپیوسته برای روایت استفاده میکند که همین استفاده از خرده داستان ها به جای یک داستان سرراست کلاسیک از مولفه های سینمای پست مدرن و از ساختار شکنی استاد هانکه محسوب میشود.\nهمانطور که از نام فیلم برمیآید رمز ناشناخته فیلم راحبع رمزگشایی نظام نشانگان است و دشواری ارتباط های انسانی با هم(هر چند همه با یک زبان مشترک سخن میگویند) مانند مطلع فیلم که دختر بچه سعی دارد با زبان پانتومیم معنایی را برساند اما هیچکس متوجه نمیشود.\nفیلم بر اساس تز گرامر ادراک این نکته را گوشزد میکند که اگرچه انسان ها با یک زبان سخن میگویند اما از خود این زبان معانی مختلف و متفاوتی برداشت میشود.\nدر کنار این اوج کار هانکه وقتی است که هم معانی زبان از جهت دینوتیشن و معانی برخاسته از گرامر زبان و فرهنگ لغت و هم از منظر کانتیشن و معانی تداعی گر و معانی که مربوط به هیجانات احساسی هستند رو با یک نوع بن بست رو به رو میکنه و از سوژه به سمت ابژه حرکت میکنه و در فیلم به این صورت که در مواردی افراد به جای نام با صفت های مختلف صدا میشوند بازتاب پیدا میکند.\nیکی از انتقاد های صریح دیگر هانکه اعتراض به مستعمره شدن به صورت فرهنگی به وسیله ی رسانه هاست و کارکرد منفی این رسانه ها را اینچنین توصیف میکند که رسانه ها با دستکاری حقیقت و درست جلوه دادن آن کار بسیار خطرناکی میکنند \nیکی دیگر از ساختار شکنی های سوبژکتیو هانکه همین تاریک و سیاه نشان دادن پاریس شهری که همیشه در فیلم های تجاری زیبا و عاشقانه نشان داده میشد است.\nهانکه از لایف استایل آمریکایی و چیره شدن آن بر دیگر فرهنگ ها بیزار است قسمتی که آن با یک تغیر رمز شوهرش را بیرون میراند و یا به راست یا دروغ میگوید که بچه اش را سقط کرده.\nهانکه در فیلم هایش به صورت مستقیم جبه گیری سیاسی ندارد و بیشتر به شخصیت ها به صورت فردی میپردازد تا به اجتماع برسد اما همین شخصیت ها هم نماینده ی ملت خاصی نیستند و در هر جای دنیا و هر ملتی میتوان حس عذاب وجدان فردی و احساس گناه جمعی را که در حافظه ی جمعی سرکوب شده اند را به هر نظامی تعمیم داد.\n\nدر آخر سینمای استاد هانکه سینمای اعتراض کننده ی فعال و پست مدرنیسم عصیان گر و معترض به مدرنیته و از خود بیگانگی انسان است که در این شاهکار به صورتی استادانه متجلی شده.
چقدر این فیلم مزخرف بود. عین سریالای بدردنخور ایرانی بود. هانکه هانکه که میگفتن این بود!؟
دیدگاه کاربران
ارسال دیدگاه