"تام ریپلی" معامله ای خوب با یک جاعل اشیاء هنری کرده است. جاعل نقاشی می سازد و "تام" آنها را می فروشد. اما یک همکار تبهکار دیگر می خواهد "تام" پایش را از این فراتر بگذارد و وارد آدمکشی شود و...
خیلی کم
زیاد
film mahboobe martin scorseze
ghe Martin Scorsizifilm mored ala\n
فیلمدوست آمریکایی تلاش می کند گوهر زندگی را به جای واقعیت نشان دهد و اساسا درباره زندگی و مرگ، چگونه زیستن و چگونه مردن است و بسیار عمیق و زیبا تلاش می کند تا ما را به لایه های زیرین زندگی ببرد.\n\nفیلم دوست آمریکایی محصول ۱۹۷۷ آلمان و ساخته ویم وندرس از کارگردانان موج نو و از جهانی ترین کارگردان آلمان است.\n\nدوست آمریکایی نامزد نخل طلای جشنواره کن در سال ۱۹۷۷، برنده جایزه سزار فرانسه در سال ۱۹۷۸ و برنده جایزه بهترین کارگردان، بهترین تدوین و بهترین فیلم از جشنواره های آلمان بوده است.\n\nاین فیلم در مکانهای دور و اقلیم های پراکنده می گذرد که البته از خصوصیات اکثر فیلم های وندرس است، همچنین شخصیت های فیلم آدم های ناب و بدون پیشینه قومی هستند.\n\nدوست آمریکایی پیوندی بین سه ژانر یا گونه اصلی جاده ای، ملو درام و جنایی است. فیلمی که پیام های بسیار پیچیده در شکلی بسیار ساده را بیان می کند و رود داستان به گونه ای است که ما را به اعماق کشمکش های روحی انسان می کشاند. در واقع رابطه میان دو انسان آمریکایی و آلمانی را به تصویر می کشد که البته این آمریکایی در ظاهر دوست به نظر می رسد. به نظر من شخصیت های این فیلم شبیه به شخصیت های فیلم مرد سوم است.\n\nبعد از جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۴۵ به دلیل خرابی در آلمان سالها هیچ اتفاق تازه ای در آن رخ نداد و فیلم ها همه ساده و دم دستی ساخته می شد و بیشتر برای سرگرم کردن تماشاگر بود اما ناگهان در نیمه دوم ۱۹۶۰ موجی از فیلم سازان جوان در آلمان شروع به کار کردند و به موج نو شهرت یافتند که البته جهانی ترین آنها وندرس است، زیرا زبان جهانی تری را به کار می گرفت و در حیطه کاری خود به دنبال موضوعاتی جذاب می رفت که تماشاگران عام تری را به خود جلب می کند.\n\nجالب است بدانید که وندرس از کودکی به نقاشی علاقه مند بود و عشق به نقاشی باعث شد که به شدت به عکاسی نیز علاقمند شود و این کار را دنبال کند و نمایشگاه هایی را در این زمینه برگزار کرده است. شناخت موسیقی و نقاشی باعث شده است رنگ و روح در فیلم های او جایگاه خاصی داشته باشد. همچنین او در نور پردازی و صحنه پردازی اغراق می کند برای اینکه فضاهای خاص خود را بسازد.\n\nچهره های شخصیت هایش بسیار عصبی و در خود فرو رفته است و گویی سالهاست که خنده را فراموش کرده اند.\n\nفیلم دوست آمریکایی اساسا از زرق و برقی که در اروپا وجود دارد و در فیلم های هالیودی شاهد آن هستیم عاری است و بیشتر در فضاهای ارزان قیمت فیلم برداری شده و البته همین نکات باعث می شود که ما به درون فیلم برویم و خودمان را در فیلم ببینیم و احساس همزاد پنداری در ما ایجاد شود.\n\nاین فیلم در چهار لوکیشن نیویورک، پاریس، هامبورگ و مونیخ و در سه کشور آمریکا، فرانسه و آلمان فیلمبرداری شده است.\n\nمنبع نقد: aftab
وندرس و هوپر یعنی عشق!
فیلمی که ویم وندس ساخته، دنیس هوپر بازی کرده فقط باید دید
دیدگاه کاربران
ارسال دیدگاه