Frenzy Poster
R
116 دقیقه
7.4 Rating
45K
92
نمره منتقدین

Frenzy 1972 (جنون)

لندن بر اثر يک سري «قتل با کراوات» در وحشت فرو رفته است و افسر سابق نيروي هوايي، «ريچارد بليني» (فينچ) گناهکار شناخته مي شود... اما او قاتل نیست.

Alfred Hitchcock
برنده 2 جایزه و نامزد 9 جایزه دیگر

سایر جزئیات

R

زیاد

زیاد

1972-05-19
جنون
116 دقیقه
$2,000,000.00
$4,121.00

کالکشن های مرتبط

برترین فیلم های دهه 70 از دیدگاه ایرانیان #1
برترین فیلم های دهه 70 از دیدگاه ایرانیان #2
برترین فیلم های دهه 70 از دیدگاه ایرانیان #3
برترین فیلم های دهه 70 از دیدگاه ایرانیان مشاهده

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه
kazpany's avatar kazpany
7 سال پیش

فرنزی به حالت شیدایی یا manic شدید گفته میشه.که نوعی بیماری روانیه.کلا در آثار هیچکاک روی روانشناسی تمرکز خاصی میشه.در فیلم مارنی و سایکو دلایل بسیار محکمی برای روان پریش بودن شخصیت ها ارائه شد.اما در این فیلم با توجه به اسمش شاید بهتر بود که کمی بیشتر روی دلایل روانشناسیش کار میکرد.ضمنا بخش طنز فیلم (آشپزی همسر کارآگاه)از جدیت فیلم کم کرد.بهتر بود که حذف میشد.

edFRG334's avatar edFRG334
8 سال پیش

نقد و بررسی و تخصصی فیلم Frenzy (جنون) استاد بزرگ سینما - الفرد هیچکاک -\n\nفیلم با یک مستر شات هیچکاکی روی شهر لندن شروع می شود ، دوربین از بالا با ترک کردن و عبور از اسکله به شهر می رسد ، از روی رودخانه تایمز در حالی عبور می کند که یک قایق که دود سیاه ازش خارج می شود روی آن حرکت می کند ، (یک جور علائمی که شبیه فیلم سایه یک شک هست ) می چرخد و در کنار رودخانه ، روی یک جمعیت متراکمی زوم می کند.\nصحبت های یک مقام شهری را می شنویم ؛ « اینجا شهر خوبی خواهد شد ، این رودخانه از اجسام و فضولات پاک شده و تمیز می شود » ، وقتی از لغت Body برای بیان فضولات استفاده می کند ، این لغت هم به معنی جسم است و هم به معنی جسد ، همزمان با این لغت بعضی از آدم هایی که آنجا قرار دارند ، به رودخانه نگاه کرده و کلمه Body را به زبان می آورند ، هیچکاک با این لغت به نوعی بازی می کند ، جسد زنی را می بینند که با کروات خفه شده است . از کروات دور گردن زن ، به کرواتی که در حال بسته شدن توسط مردی است ، کات می زند ، این کات معنی معینی دارد ، هیچکاک می خواهد مارا به سمت قاتل سوق یا فریب بدهد. کاری که هرگز نکرده بوده ، هیچکاک هیچ وقت مارا در فیلم هایش فریب نداده ، همیشه رو راست بازی کرده ، اینجا نه با ما بازی می کند و نه می تواند فریبمان دهد و این بد هست.\nما را با بلینی ؛ قهرمان فیلم ، آشنا می کند ، او مورد اتهام قرار گرفته و اخراج می شود ، با خشونت پولی را (که زیاد هم نیست ) به سمت رئیس پرت کرده و بدهی خودش را پس می دهد و با عصبانیت از آنجا خارج می شود . سریع شخصیت پردازی صورت می گیرد . خوب ، این کار ، هیچکاکی است ، شخصیت پردازی سریع ، کار هیچکاک است . در اینجا با دختری که دوست قهرمان فیلم هست آشنا می شویم . باز اینجا دختر شبیه زنان هیچکاکی نیست ، فقط شاید این جنبه او که وفادار به دوستش هست هیچکاکی هست ، ولی نه بیشتر ؛ ابدا زیبا نیست و ابدا رفتار متین زنان هیچکاکی را ندارد. به نظرم دو فیلم آخر هیچکاک مثل خودش پیر شده ، از آن شادابی و آدم های خوشایند و زیبا دور شده به یکسری انسان خنثی ، ناخوشایند و گاهی زشت رسیده ایم.\nبه بازار میوه لندن می آییم ؛ دوربین به خوبی آنجا را به ما نشان می دهد ، از طریق بلینی با راسک آشنا می شویم ؛ یک مرد موطلایی ، ظاهرا خوشایند و جذاب و به نظر من به شدت آنتی پاتیک که اصلا مخاطب را جذب نمی کند ولی آدم محترم و محصول این وضعیت و محیط است . هیچکاک ، با این دو آدم بازی می کند ؛ یکی بیگناه و دیگری گناه کار ، به نظرم به سرعت دستش رو شده و قادر نیست تعلیق بیافریند و بیگناه را گناهکار کند و قادر نیست به ما بفهماند که رویه دیگر این گناهکار ، راسک است ، هرچقدر این ناموفق است شخص دیگر موفق است .\nهردو در ازدواج ناموفق اند ، بلینی قبلا ازدواج کرده و طلاق داده ، راسک او را ترغیب می کند که به دیدار زن سابقش برود ، شاید از زنش بتواند کمک بگیرد (بلینی مشکل مالی دارد) . به دیدار زنش می رود ؛ آژانس ازدواج . هیچکاک در اینجا سعی می کند با ما شوخی کند ، زنی ناموفق و مطلّقه یک آژانس ازدواج باز کرده ، خود این یک شوخی هست ، خود قضیه به نوعی طنز هست ولی به نظرم هیچکاک نتوانسته با این موضوع طنز ، پرداخت طنزی بدهد.\nمنشی دفتر یک زن میانسال شکست خورده است ، عینکی و به شدت عقب مانده که همانجا از او شناخت پیدا می کنیم ، او همان کسی است که در ادامه به قاتل بودن بلینی (قاتل همسر سابقش) گواهی میدهد. بلینی به دفتر همسر سابقش وارد می شود ، دور میز او می چرخد ، هیچکاک اینجا همان میزانس ها و حرکات دوربینی را اجرا می کند که در صحنه های بعد با راسک انجام می دهد . بلینی پرخاشگری می کند ، اینقدر که زن مجبور می شود او را به شام دعوت کند ، تا به یک طریقی بتواند از شرش خلاص بشود و در آنجا آرام و پنهانی مقداری پول داخل جیبش قرار می دهد ، وقتی که پول شام را هم زن پرداخت می کند ، در همان میزانسن شام ، میزان پرخاشگری و شکست مرد را می بینیم ، که با دست یک لیوان گیلاس را می شکند و دستش را زخمی می کند ، به نظرم این صحنه ها کارایی چندانی ندارند و وضعیت مرد روشن است . سپس زن را به خانه اش می رساند و وارد خانه زن می شود ، اینجا هیچکاک کات خوبی می دهد ؛ تصویر بلینی را که در یک نمای مدیوم بسته ، خوابیده است داریم ، تصویر به آرامی عقب می رود ، فکر می کردیم که داخل خانه همسر سابقش هست ولی متوجه می شویم که در یک خوابگاه فقرا خوابیده ، درحالی که همان پولی را که همسرش پنهانی در جیبش قرار داده دارند از وی می دزدند. این طنز موضوعی ماجراست ؛ پول دارد ولی در خوابگاه خوابیده ، هیچکاک با این ، کار همیشگی اش را نمی کند ، به نظر می رسد فرنزی اصلا شوخ طبعی هیچکاک را ندارد ، طنز ها موضوعی اند ، فرمی نیستند . همه قتل های هیچکاک در دنیای بچگی و خیال سپری می شد ، یا به شدت فرمیک بود ، هیچکدام سبوعانه و واقعی اتفاق نمی افتد ، اینجا تنها جایی است که قتل و جنایت واقعی شده و به نظرم فرم هم پیدا نمی کند . دیگر با قتل در دنیای خیال مواجه نیستیم ، هیچ قتل هیچکاک چنین سالیک (؟؟!) نیست ، ولی قتل های این فیلم تماما سالیک اند ، حتی قتل آخر که توسط بلینی انجام میشود که خواهم گفت. این هیچکاکی نبودن قتل ، به نظرم هیچکاک و فیلم را در حد یک فیلمساز امروزی با تاسف تنزل می دهد ، ما قتل دیگری هم از راسک در فیلم داریم که دوربین نشان نمی دهد ، آرام آرام به سمت عقب راهرو را می پیماید ، انگار که ترسیده است ، راه رو و پله ها را رد می کند ، از خیابان می گذرد و در لانگ شات به تماشا می ایستد ، این دوربین و ترس خیلی خوب هست ، و اینکه پس از آن ترس عقب رفت ، در لانگ شات می گوید که در هر صورت زندگی جریان دارد و مردم در حال گذران زندگی اند. همین حرکت خوب دوربین ولی کارکرد زیادی ندارد ، چرا که با بقیه فرم های فیلم همخوان نیست و تک می افتد .\nبرسیم به رابطه بین ، پلیس و زنش ، که هیچکاک روی آن تکیه می کند . زن مرتب برای همسرش آشپزی می کند ولی بسیار افتضاح و شوهر با اینکه به شدت معترض است به روی خودش نمی آورد . زن ، درشت هیکل تر از شوهر هست ، آشپزیه فاجعه ای دارد ، میز غذای تشریفاتی و زیبایی می چیند و در این حین حرف های مهمی بیان می کند که شوهرش را برای رسیدن به قاتل اصلی و قاتل نبودن بلینی ، کمک می کند ، بعضی این رابطه را ، رابطه خود هیچکاک و همسرش آلما ، تعبیر می کنند ؛ که آلما هم آشپز بدی بوده و هیچکاک هم به آن اعتراض داشته ، نمی دانم ، حتی اگر این باشد ، به نظرم خوب در نیامده ، صحنه ، شوخ طبعی ندارد ، اینکه غذا بد هست و شوهره مجبور است بخورد و نمی خورد برای اینکه صحنه ، هیچکاکی بشود و شوخ طبعی بگیرد ، کافی نیست .\nهیچکاک در این فیلم بیش از هر فیلم دیگری ، ضد ازدواج است . اگر در پنجره عقبی ضد ازدواج است ، به نظرم مقاومت جیمز استوارت خیلی انسانیست که اخر هم به این مهم تن می دهد ، ولی در اینجا از یک انتقاد به ضدیت می رسد ، همه ی ازدواج ها شکست خورده اند یا عقیم (بچه ای در کار نیست) . به صحنه ای توجه کنید (در اوایل فیلم ) که یک زوج مسن از دفتر همسر سابق بلینی خارج می شوند ، زن حدودا یک ونیم برابر مرد هست و انگار که این مرد را مسلخ می برد و گوسفندیست در دستانش . این نگاه کافی نیست ، این تنها یک موضوع است و فرم نشده ، هیچکاک همیشه از طریق فرم موضوعش را بیان می کند و در اینجا فقط به شکل تم ، نیش می زند و سرپایی و شوخ طبعی یه اثرگذارش را اینجا دیگر ندارد. همه ازدواج های دیگر هم همینطور بوده ، مثل آن دو دوستی که به بلینی کمک می کنند .\nبرسیم به خود بلینی ، که به هر بدبختی از اداره پلیس فرار می کند ، اجرای فرار ، طرز دویدن و لباس پوشیدن ، بدون شک هیچکاکیست و مارا یاد کارهای آرام تر و درست تر هیچکاک می اندازد . با یک میله ی فلزی به سراغ راسک می آید ؛ فهمیده که قتل ، کار راسک بوده ، وقتی به آپارتمان راسک می رسد ، با میله ی فلزی به جسدی که روی آن پوشانده شده ، به جای راسک ضربه می زند و به قتل می رساند ، جسدی که قبلا مرده اما بلینی دست به جنایت می زند ، این در هیچکدام از آثار هیچکاک نیست ؛ مرد بیگناهی که گناهکار گرفته شده ، احیانا در ذهن تمایل به گناه دارد نه در عمل ، اینجا در عمل گناهکار می شود . هیچکاک همانکه در ذهنش تمایل به گناه دارد را هم محکوم می کند و مارا با آن روی خودمان مواجه می نماید و اینجا به نظرم دیگر هیچکاکی نیست ؛ تبدیل یک بیگناه به گناه کار ، که مارا با خود همراه نمی کند و این هم غیر هیچکاکی است .\nفیلم با آمدن پلیس بسته شده و یکی دیگر از فیلم های هیچکاک ، که تنها تا حدی تماتیک و دوربین و گاهی میزانسن ها در سطح ، هیچکاک را نمایان می کند ، به پایان می رسد . به معنی جدی با هیچکاک طرف نیستیم ، ولی باز سرگرم کننده است.

aidin dadvar's avatar aidin dadvar
8 سال پیش

DASTANE JENAI BADI NABOOD ALBATE KE BE PAYE FILMHAYE DAHE 40 VA 50 AGHAYE HITCHKOK NEMIRESE VALI AGE MIKHAYN TA JAI KE MISHE FILMHAYE IN KARGARDANE BOZORG RO BEBINID INRO BEBINID VALI KAMI HAM ENTEZARETOONO PAEEN BIYARIN

arminbordar's avatar arminbordar
9 سال پیش

نظرات مختلفه ولی به نظرمن عالی بود

karimi.sajad's avatar karimi.sajad
9 سال پیش

خواب آور٬ کسالت بار...حیف وقت باید تیکن ۳ رو دوباره میدیدم! تا الان متاسفانه بد ترین فیلمی هست که از هیچکاک دیدم.\nنمیدونم بلاتار از چیه این فیلم خوشش اومده؟!!!!!!

Foad's avatar Foad
10 سال پیش

ضعیف بود واسه من متاسفانه

darius1364's avatar darius1364
10 سال پیش

اولین فیلمه هیچکاک که توش صحنه های لختی داره.\n\nکامئو هیچکاک: شما میتونید هیچکاک رو در دقیقه 3:17 در میان جمعیت ببینید. همچنین در 4:08 اونجا ک زن و مرده حرف میرنن.\n\nimdb\n

ha.taghizadeh90's avatar ha.taghizadeh90
10 سال پیش

فیلم خوبیه ولی توی کارهای هیچکاک از کارهای رده دومی اش هست. همچنان کار جذابی هست و ارزش دیدن داره

fafajojo63's avatar fafajojo63
10 سال پیش

فیلمی جذاب در ژانر جنایی.اگه از علاقه مندان فیلمهای سبک استاد بزرگ سینما هستید میتونید از دیدن این فیلم لذت ببرید.