Shame Poster

Shame 1968

R
103 دقیقه
8 Rating
13K

فیلم چگونگی واکنش انسان در وضعیت جنگ را به تصویر می کشد. داستان فیلم در سرزمینی اتفاق می افتد که نیروهای مهاجم از راه می رسند...

Ingmar Bergman
برنده 10 جایزه و نامزد 5 جایزه دیگر

سایر جزئیات

R

زیاد

زیاد

1968-09-29
شرم
103 دقیقه
$1,000.00

کالکشن های مرتبط

برترین فیلم های دهه 60 از دیدگاه ایرانیان #1
برترین فیلم های دهه 60 از دیدگاه ایرانیان #2
برترین فیلم های دهه 60 از دیدگاه ایرانیان #3
برترین فیلم های دهه 60 از دیدگاه ایرانیان مشاهده

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه
meshkibaf1344's avatar meshkibaf1344
7 سال پیش

بررسی یک شاهکار تمام عیار دیگر از اینگمار برگمان = شرم\n\nزمانی که جنگ وجه درونی و سرکوب شده انسان را بیدار می کند.\n\nبدون تردید اینگمار برگمان سهم بسیار بزرگی در شخصیت یافتن سینمای اروپا و غنی تر کردن مدیوم سینما دارد. تنها یک نفر هست که من در سینمای اروپا، آن را اعجاب انگیز تر از برگمان یافتم و آن فلینی اعجوبه است اصلاً هرگاه به دنبال فهم معنای هوش می افتم یاد فلینی سراغم می آید. بدون تردید فلینی در قاب سینما معجزه می کرد، و برای اثبات این، تنها جاده را بس است.\n\nشرم بسیار فیلم مشکل و بسیار فیلم عمیق و نشانگر بلوغ یک کارگردان و بلوغ یک فیلمنامه نویس است. به نظر من نقطه نظر اصلی این فیلم اصلاً جنگ و تبعات آن نیست بلکه جنگ اول اینکه در حاشیه است و دوم اینکه عنصر اساسی انضمامی ای در این فیلم است که تمام آسیب ها و پتانسیل شکنندگی نسبت های شخصیت ها با خودشان و با یکدیگر را که به طور انتزاعی در درون نشان نهفته است را به امر انضمامی ارتقاء می دهد یعنی جنگ عامل محرک برجسته کردن تمام خواسته ها، پتانسیل ها و فروپاشی های میان شخصیت هاستو یا به عبارتی دیگر برگمان با قدرت تمام نه تنها جنگ را به مدیوم سینما تبدیل می کند بلکه آن را در خدمت ویرانی روانی تمام شخصیت های فیلم قرار می دهد. این یعنی کمپوزیسیون در سینما\n\nجان، شخصیت ضعیف و به شدت بلوغ نیافته است. این صفات را در همان نیمه ی آغازین فیلم متوجه خواهید شد. از طرف دیگر اوا زنی با اراده و محکم است و در واقع جان به او تکیه کرده است و تنها تکیه گاه او برای اثبات بازنده نبودنش و همچنین ارتباطش با جهان خارج است. و همینطور متوجه می شویم که اوا تنها چیزی که در درون خودش به عنوان کمبود حس می کند، مادر نبودن است و فرزندی که جان نمی تواند به او بدهد. شخصیت یاکوبی در ظاهر و قبل شروع جنگ خودش را بسیار محکم و با ثبات نشان می دهد اما به مرور، بعد جنگ می بینیم که همچون بچه ای احساس گرم مادر از دست داده ی خودش را در اوا می بیند و بیشتر از آنکه به او به عنوان یک زن نگاه کند به عنوان یک مادر او را در نظر می گیرد و این رابطه می تواند تنها نقطه ی قوتی که جان در زندگی خودش می دید( یعنی اوا) را از او بگیرد پس مردی که حتی جرأت شلیک کردن به یک مرغ را ندارد به نحوی از درون متحول می شود که دو مرد را می کشد. به یک معنا فیلم به سمت نشان دادن چگونگی فاسد شدن جان می رود و از طرف دیگر به سمت چگونگی تحلیل رفتن اوا نیز می رود اما در این بین، بقیه ی کارکترهای فیلم نیز به شدت شخصیت های پیچیده ای هستند و برگمان همه چیز را دقیق در درون ذهنش چیده است چرا که فاسد شدن یاکوبی و مرد ماهیگیر( فیلیپ) را نیز به مثابه ی یک شخصیت، نظاره گر هستیم.\n\nبرای این فیلم در یک کامت نمی توان امر رضایت بخشی نوشت، نیاز به صفحات طولانی دارد.\nاما به عبارتی دیگر این فیلم یعنی مدیوم سینما، یعنی نسبت های انسانی و جنگ به مثابه ی سینما\n

stingsteveborden8's avatar stingsteveborden8
8 سال پیش

داشتم فروشنده رو نگاه میکردم تو این سکانس به تابلویی از پوستر فیلم Shame/Skammen برگمان، برخوردم. خیلی برام جالب توجه بود چون به تازگی Shame رو هم دیده بودم. بدون شک انتخاب این پوستر تصادفی نبوده و بسیار حساب شده در سکانس های پایانی توسط آقای فرهادی جای گرفته. اسپویل:در فیلم Shame نیز همچون فروشنده شرایط غیرمنتظره ای (جنگ) در کنار رابطه ی زن و مرد به موازات هم پیش میروند و تاثیر جنگ بر رابطه آنها دیده میشود تا جایی که همزمان با سوختن خانه ی آنها، رابطه ی آنها نیز رو به ویرانی می رود. گویی که تمام فیلم کابوسی است در میان رویای ابتدایی مرد(Max von Sydow) و انتهایی زن(Liv Ullmann). \nبه نظرم فروشنده خیلی بهتر از دو فیلم قوی و شاخص Elle و Toni Erdman بود و باید گولدن گلوب رو میبرد. امیدوارم در اسکار موفق باشه

mehdi.taheri007's avatar mehdi.taheri007
9 سال پیش

این فیلم یکی از محبوب ترین فیلمهای برگمانیست ها به حساب میاد\nو نکته جالب اینکه برگمان این فیلم خودشو دوست نداشته و معتقد بود که فیلمنامه در نیمه اول فیلم ضعیف بوده\nاین فیلم با نام ننگ دو فضا و لایه اصلی دارد: جنگ و تبعات آن، رابطه زن و مرد.\nاین دو به موازات هم پیش میروند و تاثیر جنگ بر انسانها و رابطه زن و مرد دیده میشود تا جایی که همزمان با سوختن خانه آنها رابطه آنها هم رو به ویرانی می رود.\n\nاین فیلم با رویای مرد آغاز می شود و با رویای زن پایان می پذیرد.گویی که تمام فیلم کابوسی است در میان این دو رویا.\nیک خاطره هم در وسط فیلم توسط یاکوبی گفته می شود که هر سه تفسیری یونگی می پذیرد.\nتغییر مرد بعد از وقایع جنگ و بی وفایی زن، که او را که قادر به شلیک به مرغ نبود تبدیل به کسی میکند که برای لباس به انسان شلیک می کند.\n\nفرم و محتوا در این فیلم تناسب جالبی دارد.\nمحتوایی ازلی ابدی در فرمی که روایتگر این پدیده ننگ آلود است یعنی جنگ و مرگ انسانها.\nبه هر حال جای چنین فیلمی در کارنامه برگمان خالی به نظر می رسید: کسی که در نوجوانی هیتلر را ملاقات کرده و شاهد جنگ جهانسوز دوم بوده است.\nفیلم نسبت به دیگر کارهای برگمان دارای پروداکشن بزرگی است و توانسته بعد از موفقیتهای بین المللی با صرف زمان و بودجه کافی فیلم خود را بسازد.\nدر این فیلم از پایان باز در انتها استفاده کرده است.\nو چند نکته دیگر که بگذریم\nببینید و لذت ببرید.\nنظری داشتید بگید.\n

saeedmolavi95's avatar saeedmolavi95
9 سال پیش

تمام فیلم های جنگی-سیاسی با محوریت کندوکاور در اثرات اجمتماعی جنگ در تاریخ سینما وام دار و مدیون این ابرشاهکار استاد مسلم سینما عالیجناب برگمان کبیر هستند......

aminmokhtari68's avatar aminmokhtari68
10 سال پیش

جزو تکان دهنده ترین و برترین فیلمهای برگمان...

ebiii37's avatar ebiii37
10 سال پیش

فیلم خوب فیلمی که آدم رو درگیر میکنه و احساسات رو به شکل خیلی ساده نشون میده

Foad's avatar Foad
10 سال پیش

شاهکار نیست ولی خوبه