Marnie Poster

Marnie 1964

7.1 Rating
49K
73
نمره منتقدین

دختري به نام «مارني» (هدرن) که بيماري دزدي دارد در شرکت هاي مختلف استخدام مي شود و دست به سرقت مي زند مدير يکي از اين شرکت ها (کانري) با «مارني» ازدواج مي کند و با آگاهي از بيماري همسرش سعي مي کند تا درباره ي گذشته اش اطلاعاتي به دست آورد...

Alfred Hitchcock
نامزد دریافت 2 جایزه

سایر جزئیات

PG

خیلی کم

خیلی کم

1964-07-09
مارنی
130 دقیقه
$3,000,000.00
$7,958.00

کالکشن های مرتبط

برترین فیلم های دهه 60 از دیدگاه ایرانیان #1
برترین فیلم های دهه 60 از دیدگاه ایرانیان #2
برترین فیلم های دهه 60 از دیدگاه ایرانیان #3
برترین فیلم های دهه 60 از دیدگاه ایرانیان مشاهده

دیدگاه کاربران

ارسال دیدگاه
عیسی مولا's avatar عیسی مولا
7 سال پیش

فیلم کسل کننده ای بود . ولی در کل فیلم زیاد بدی نیست . 4 از 10

mostafaajeli27's avatar mostafaajeli27
7 سال پیش

من هنوز فیلمو ندیدم و میخوام دانلودش کنم ببینم اما یه سوال برام پیش اومده:\n\nبیماری دزدی دقیقا یعنی چی؟

Ali78tak10's avatar Ali78tak10
7 سال پیش

آقا ک.سی میدونه دلیل افت سرعت دانلود چیه لطفا بهم بگه واقعا کلافه شدم خیلی کند دان میشه

stingsteveborden8's avatar stingsteveborden8
7 سال پیش

شامل اسپویل\n\n\nMarnie 1964 آلفرد هیچکاک\n\nیکی از اشکالاتی که به اومانیزم، اصل تفرد انسانی و تعریف آزادی(1) وارد میشه توجه کم به بعد اجتماعی و تعامل ارتباطی انسان ها است.(2) توجه به اجتماع از این جهت که \n\n***آیا فلان بافت جامعه فرصت انتخاب ارزش های بامعنا را به ما میدهد؟ \nو یا\n*** اساسا اجتماع شرایطی را مهیا میکند که در آن اختیاری داشته باشیم؟ \n\nفیلم ها به ما کمک میکنند تا این موضوعات و بهتر درک و تعمق کنیم و به دنبال طرح سوالات بیشتر باشیم.\nفیلم مارنی براساس رمانی از وینستن گراهام ساخته شده است. مارنی آدم متزلزل و دارای جنون دزدی است. زمانی که در دام عشق و ازدواج با شان کانری می افتد ما متوجه میشویم که شخصیت کنونی اش ریشه در گذشته ای آشفته و حوادث آسیب زای کودکی دارد. در پایان فیلم او را بیشتر درک میکنیم و امیدواریم که اکنون شانسی برای بهبودی داشته باشد، اما قصد فیلم آشکارا این است که به ما نشان دهد شخصیت او بیشتر محصول تاثیر اتفاقاتی است که برای او افتاده است تا کارهایی که خودش دست به انتخاب آن ها زده است. سرپیچی های او بیشتر واکنش روانی ذاتی ای نسبت به ترومایی تحمل ناپذیر است و کمتر حاصل انتخاب خود او و تحت تاثیر خودفریبی است. \n\n--------\n1.(در کنار محاسن بسیار همچون مساله مهم عدم نگاه توده ای به انسان ها) \n2. (فمنیست ها و مارکسیست ها نقدهای زیادی به جنبه اومانیزم اگزیستانسیالیست وارد کردند)

latifimajid321's avatar latifimajid321
7 سال پیش

ارزش دیدن نداره اصلا\nاگه میخواید تا چند مدت فکر و ذکرتون مارنی باشه ببینید\nوگرنه اصلا توصیه نمیشه\nاز یه سریال بیشتر آدم رو درگیر خودش میکنه

keley's avatar keley
8 سال پیش

مارنی فیلمی بسیار مهم و فیلمی که، در واقع، یک جوری کوچک شده یا مقدمه ای بر سرگیجه است. فیلمی ظاهراً روانکاوانه و مشکل، اما به شدّت درست درآمده که خیلی خوب شخصیت را می سازد. شخصیت مارنی را.\nببینیم که هیچکاک چگونه مارنی(شخصیت اصلی فیلمش) را معرفی می کند. یک زنِ جوانِ مو طلایی که مرتّب از گاوصندوق ها دزدی می کند. اولین سکانس معرفی، خیلی جذاب و جالب و هیچکاکی است. ما یک زن را می بینیم که دارد از ما دور می شود. از پشت [او را می بینیم که] دارد در یک ایستگاه قطار قدم می زند. در این ایستگاه دو قطار ایستاده [را می بینیم] و یک سایبان ایستگاه که مثل فلش بر روی زن سوار شده است (یعنی او را تحت سلطه ی خودش گرفته است). یک چمدان در دست راستش است و یک کیف زنانه ی بزرگ هم زیر بغلش است. کُنتراستِ (Contrast) رنگ زرد با لباسی که او پوشیده است، خیلی آن ساک را برجسته می کند. سریعاً پس از این صحنه، Cut می شود به مردی که می گوید: آره. سرقت شد. اینجا هم خالی شد. [مرد این جمله را] به چه کسی [می گوید]؟ به Sean Connery (شون کانری). یعنی به قهرمان مرد فیلم.\nبعد از این، دوباره بر می گردیم به داخل هتل و باز، مارنی را نمی بینیم. او را از پشت می بینیم که دارد با چمدان هایش وَر می رود. یکی [از چمدان ها] کاملاً مرتّب است و دیگری به شدّت شلوغ-پلوغ و آشفته است. این آشفتگی (یکی مرتّب، و یکی آشفته) در واقع آشفتگی ذهن مارنی را هم نشان می دهد و سلیقه اش را. بعد از چمدان ها نوبت می رسد به کارت شناسایی. کیفش را باز می کند و ما متوجه می شویم که چند کارت شناسایی دارد با اسامی مختلف. بعد در آخرین لحظه، مقدار زیادی پول از کیف زرد رنگ زیر بغلش می ریزد داخل چمدان. پول ها تا نخورده اند و معلوم است که سرقت شده اند. این، معرفی مارنی است.\nدر طول فیلم متوجه می شویم که چرا مارنی دزدی می کند و چرا چنین دزد حرفه ای ای است که از این شهر به آن شهر سفر می کند و دزدی می کند.\nمارنی از یک چیز می ترسد. از رنگ سرخ. و از رعد و برق و صدای ضرباتی که به درب می خورد. به حدی می ترسد که حالت جنون و رعشه می گیرد و ترسش را این طوری بر ما عیان می کند.\nخوب. رنگ سرخ نشان چیست؟ رنگ سرخ، به دلیل گرمایی که دارد و به دلیل تمایلی که به آن وجود دارد، نشان نوعی تمایل و غریزه ی جنسی است. مارنی این را پس می زند. در تمام طول فیلم می بینیم که مارنی نسبت به مرد و بعد نسبت به کسی که قرار است شوهرش شود، به شدّت سرد است. چرا؟ تمام فیلم توضیح این چرا است. دلیلش در طول فیلم برای ما آشکار می شود. در زمان کودکی مارنی، مردان زیادی پیشِ مادر او، که زن محترمی نبوده است، می آمده اند. مارنی بالاخره مجبور می شود که در دفاع از مادرش با یک میله ی بخاری به سر یکی از این مرد ها بزند و او را زخمی کند. این خاطره ی کودکی برای او مانده، او را ضد مرد کرده، سرد مزاج کرده، و ترسان. ترس از رنگ سرخ، از رعد و برق، و از صدای ضربه به درب. الآن دزدی برای مارنی وسیله ی فرار از این گذشته است. یک جور جبران یا یک جور عکس العمل دفاعی است در برابر جامعه ی مرد سالار.\nمارنی بالاخره با شخصی آشنا می شود: شون کانری (که یکی از صاحبان شرکت هایی است که مارنی ازشان سرقت کرده است). او مسأله را می فهمد و همچنین می فهمد که مارنی دزد است. اما او عاشق مارنی شده است و بنابراین دو راه در پیش روی خود دارد. یا [اینکه] مارنی را لو بدهد، یا اینکه با مارنی ازدواج کند. او سعی می کند با مارنی ازدواج کند و او را مداوا کند. فیلم سعی می کند که این مداوا را لحظه به لحظه به ما نشان دهد.\nمارنی در مقابل مردان (که نسبت به آنها سرد مزاج است) به یک اسب که خیلی آنرا دوست می دارد پناه می برد، چراکه اسب سَمبُلِ (Symbol) نجابت، بی گناهی، و معصومیت است. این اسب برای مارنی جایگزین همه ی آدم ها می شود.\nمارنی مادرش را هم دوست دارد. مرتّب برای او پول می فرستد (از پول هایی که سرقت کرده است) اما مادرش او را دوست ندارد (به خاطر همین چیزی که در گذشته اتفاق افتاده است). مادر بعد از آن ماجرا سعی کرده است که پاکدامن شود و [هم اکنون] با پول های مارنی زندگی می کند.\nصحنه ی فوق العاده ای در فیلم موجود است. صحنه ای که مارنی دارد اسب سواری می کند و در این اسب سواری، با نماهایی که هیچکاک می گیرد، ما علاقه ی مارنی و آزادی مارنی را می بینیم. علاقه اش به اسب واحساس آزادی ای که وقتی سوار بر اسب است به او دست می دهد. در این صحنه ی فیلم که به دقت [بر روی آن] کار شده است و تدوین خیلی فوق العاده ای هم دارد، ما متوجه می شویم که چگونه هیچکاک این صحنه را تبدیل می کند [به آنچه که می خواهد]. از فرم دقیق شروع می کند و می رسد به محتوایی که عرض کردم (یعنی علاقه ی مارنی، جایگزینیِ مارنی، و اهمیت اسب). با دقت در نماهای این صحنه متوجه می شویم که هیچکاک با زمان بندی دقیق و با حرکات درست دوربین، تعلیق را نگه می دارد.\nاسب [در انتها] نمی تواند از یک مانع رد شود و بنابراین سرازیر می شود، می غلتد، و پایش می شکند. می دانید که اسبِ زخمی را معمولاً می کشند. مارنی در جستجوی اسلحه بر می آید. اسلحه را بر می دارد و دست به اسلحه از پله های خانه پایین می آید و ما Insert اِ دست مارنی را داریم، و اسلحه، و شلیک. ما نمی دانیم که مارنی دارد به Mark (مارک) شلیک می کند یا به اسب. (مارک همان شون کانری است.) در تمام فیلم، این دو یکدیگر را نشانه رفته اند. از طرفی خطر اینکه شون کانری او را لو بدهد وجود دارد، و از طرف دیگر برای فرار مارنی از این وضعیت، مسأله ی اسلحه و کشتن مارک مطرح می شود. هیچکاک با زرنگی تمام و با مِتُد درست خودش، با Insert اِ اسلحه، ما را به این شک می اندازد که آیا مارنی به مارک حمله کرده، یا اسبش را کشته است؟ صحنه، یک تعلیق حساب شده ی هیچکاکی است که اثرش را کاملاً تا انتهای فیلم بر ما می گذارد. رنگ سرخی هم که در آن صحنه می بینیم (رنگ خون اسب) از آن چیزهایی است که مارنی را بر می آشوباند و یک بار دیگر [مسأله ی] رنگ سرخ را به ما یادآوری می کند.\nمارنی با مارک در یک خانه هستند و ازدواج کرده اند. طوفان به پا می شود. رعد و برق در آسمان می آید، طوفان اوج می گیرد، صدای ضربه به گوش مارنی می رسد، هیچکاک یک Fade اِ قرمز می کند و دوباره همان حالت به مارنی دست می دهد. [در اینجا شاهد] عقب نشینی مارنی و طوفان درونش [هستیم] که علت وجود این طوفان، تضاد درونی مارنی است. تضاد بین اصول اخلاقی اش (که سرد مزاجی [از] اصول اخلاقی اش شده است) و رابطه ای را که می خواهد با شوهرش داشته باشد. انعکاس این تضاد [درونی] در بیرون به صورت طوفان است. طوفان شدید تر می شود و مارنی، باز [هم]، حالش بد می شود. دوباره در این صحنه یک شخصیت پردازی فوق العاده داریم. هم از مارنی، هم از مارک؛ با بازی های خوبی که هر دو شخصیت را در می آورد.\nمارنی تنها فیلمی است، منهای دردسر هری، که در آن Bad Man ای وجود ندارد. حتی دردسر هری را هم می توانیم چندان استثناء نکنیم، چون یک معاون کلانترِ نیمه Bad Man دارد. اما مارنی آدم بد ندارد. [بنابریان] هیچکاک مجبور است به بعضی آدم ها خصلت های آنتی پاتیک (Antipathetic) بدهد. آدم هایی مثل نامزد سابق مارک که تمایل شدیدی به مارک دارد و هم او موجب می شود که مارنی لو برود. هیچکاک به به این آدم ها خصوصیت های منفی و آنتی پاتیک می بخشد تا بتواند این کمبودِ Bad Man را جبران کند. Bad Man ای که برای هیچکاک خیلی مهم است. [او] همیشه می گوید: Bad Man اِ یک فیلم است که آن فیلم را خوب می کند. هر چقدر Bad Man اِ فیلم قوی تر باشد، قهرمان فیلم قوی تر می شود. در غیر این صورت، قهرمان ضعیف می شود.\nمی رسیم به انتهای فیلم که مارنی در خانه ی مادر است و مارک دوباره کوشش می کند که مارنی به یاد بیاورد که واقعه ی اصلی، که در کودکی اش رخ داده، چه بوده است. آن واقعه برای مارنی بازسازی می شود و رابطه ی مارنی با مادر تصحیح می شود (محبتی که مارنی به مادرش دارد، از سوی مادر نیز به او اعمال می شود). مارنی، با کمک مارک، توسط عشق معالجه می شود و فیلم به پایان می رسد. این، یکی از تِم (Theme) های هیچکاک است.\nمارنی یکی از فیلم های خوبِ جدّیِ هیچکاک است که تعلیق در آن جایی اساسی دارد (از اول تعلیق داریم تا آخر) و شکل فنری خود را ادامه داده است.\nمارنی با یک پایان تلخ و سپس Happy End ای [تمام می شود و] به یاد ما می ماند آن زن بی پناهی که مجبور به دزدی بوده است، و در دوران کودکی چه بر سرش آمده، و الآن با کمک عشق توانسته است که مداوا شود.\nعشق، به طور موقت، مداوا می کند. این، یکی از تِم های هیچکاک است.\nمسعود فراستی

meshkibaf1344's avatar meshkibaf1344
8 سال پیش

سر آلفرد هیچکاک\n\nاستادترین استادان تاریخ سینما\nپیچیده ترین فیلمساز تاریخ سینما\nعمیق ترین کارگردان تاریخ سینما\nماهرترین کارگردان از هر لحاظ و استاد تعلیق و ساختن میزانسن های لایه لایه و پیچیده و خلاقانه\nاستاد به تصویر کشیدن مضامینش به روش سینمایی نه شعاری\nیکی از بزرگترین فیلمسازان مؤلف سینما\n\nنقد فیلم مارنی (رازگشایی مادر معشوق توسط عاشق)\n\nفیلم مارنی، عجیب و غریب شاهکاره.فیلم آغازیه ی وحشتناک خوبی داره یعنی در پلان اول که دوربین از مارنی عقب می افتد و باز سعی می کند نزدیک شود اما انگار توانش را ندارد. خوب به یک معنا این کل فیلم است چرا که کل فیلم قراره ما ذره ذره به مارنی نزدیک بشیم و او را از درون بشناسیمش.با چند میزانسن و در عرض چند دقیقه ی کوتاه هیچکاک شخصیت اول خودش را میسازد و ضربه ی اول داستان خود را می کوبد و روشن می شود که ما با چه روبروییم.\n\nدر مورد عشق در سینمای هیچکاک باید عرض کنم که معنای خاصی دارد و از مؤلف بودن هیچکاک بلند می شود.عشق و عاشق در فیلم های هیچکاک درمانگر است و محافظ معشوق خود است و در واقع تمام فیلم به یک معنا گره گشایی یا باز کردن راز مادر مارنیست توسط مارک. و مادر در سینمای هیچکاک اساساً عامل ترسناک و در واقع عامل اخلال روانی است. در این فیلم پلانی را می بینید که برنیس(مادر مارنی) قصد بیدار کردن مارنی را دارد و در اینجا به نوع نورپردازی دقت کنید که چطور مادر را به تصویر می کشد این تکنیکی است که فرم می شود و مضمون می شود.\n\nیکی از سکانس های آغاز فیلم را به یاد آورید که مارنی به خانه ی مادرش می رود و جسی اونجاست.هیچکاک میزانسن هایی که بین این سه نفر می گیرد و در کنار دیالوگ ها، فضایی عیجیب و غریب پیچیده خلق می شود که در چندین سطح حرکت می کند.1- حسادت مارنی به جسی.2-توجه بیشتر مادر به جسی . حالا چرا مهمه چون برنیس برای تسلی خودش از گناه گذشته اش ،از جسی مواظبت می کند(جسی/مارنی) و به دلیل احساس گناهی که نسبت به مارنی دارد از او دوری می کند ولی مارنی این را درک نمی کند و حسادت می کند....\n\nمیزانسن دیگری که توضیح می دهم یکی از سکانس های تقریبا نیمه ی پایانی فیلم است که در خانه ی مارک مهمانی است و دوربین هیچکاک از بالای پله ها آرام آرام پایین می آید و روی صورت کلوزاپ شده ی استرات می ایستد. از اینجا لایه ی تعلیق هیچکاکی و عامل اخلال فضای آرام مهمانی وارد می شود و باز میزانسن های پیچیده و همچنین فضای خاص هیچکاکی رقم می خورد.\n\nمتأسفانه نمی شود تک تک پلان ها و سکانس ها را یکی یکی و دقیق تحلیل کرد چون بسیار طولانی می شود اما\n\nآب دريا را اگر نتوان كشيد هم به قدر تشنگی بايد چشيد....10از10\n

botipinky's avatar botipinky
8 سال پیش

فیلم خیلی خوب با داستانی زیبا .موزیک متنشم عالیه.البته بازیه Sean Connery تو این فیلم منو یادفیلمایه 007 مینداخت و همش منتظر اکشنایه خواصش بودم :D

a3713a96's avatar a3713a96
8 سال پیش

بهترین کار هیچکاک...حداقل از نظرمن

seif.hossein's avatar seif.hossein
8 سال پیش

فیلم بسیار زیبا

mohsenf1958's avatar mohsenf1958
8 سال پیش

اگر کسی سینمای هیچکاک را واقعا بفهمد سینمای ناب را فهمیده است. این فیلم فوق العاده بود.

parsa_malekpour's avatar parsa_malekpour
9 سال پیش

اوج روانکاوی استاد هیچکاک توی این فیلم دیده میشه ، لایه لایه شخصیت مارنی توی فیلم به تماشاگر نشون داده میشه.کنکاش در ناخودآگاه مارنی موضوع اصلی فیلمه.\n\nبه کسانی که به روانشناسی علاقه مند هستن قویا پیشنهاد میشه.

mohsenpourakbar24's avatar mohsenpourakbar24
9 سال پیش

کار خوبی هیچکاک کرد در این فیلم : این بود که وارد مسائل تخصصی روانشناسی نشد.

hhossein's avatar hhossein
9 سال پیش

خیلی خوبه این فیلمش هیچکاک. یکی از معدود فیلمهاش که پشت فیلمنامه اش یه تفکر خوبه.

ahmad.noori3's avatar ahmad.noori3
10 سال پیش

کلا نمی‌دونم چرا از هیچکاک انقدر تعریف می‌کنن. من توی فیلم‌هاش نه سرگرم شدم و نه پیامی بهم منتقل شد. اصلا حرفی برای گفتن نداره.\nاین فیلم هم که احساس می‌کنم یکی از فاجعه‌بارترین فیلم‌هاشه!

ha.taghizadeh90's avatar ha.taghizadeh90
10 سال پیش

خوبه ولی چیز خاصی نیست

a.mantaghe's avatar a.mantaghe
10 سال پیش

واقعاً لقب استاد برازنده آلفرد کبیره،لعنتی فیلماش یکی از یکی قشنگتره

a.mantaghe's avatar a.mantaghe
10 سال پیش

اُ مای گاد، چقدر بد انکود شده،یعنی علناً برفک داره،اینجورش رو تا الان ندیده بودم،خدا به دور، بعد از اینکه نگاش کنم درباره خود فیلم کامتت میذارم

payampop's avatar payampop
10 سال پیش

فیلم خیلی خوبیه

rasool.hassani's avatar rasool.hassani
10 سال پیش

فیلم فوق العاده ای است

fafajojo63's avatar fafajojo63
10 سال پیش

یک دیگه از اثار دیدنی الفرد هیچکاک

علی زاید's avatar علی زاید
10 سال پیش

یک فیلم فوق العاده با بازی های عالی و درخشان و مخصوصاً موسیقی استثنایی