در جنگلى در یکى از دهکدههاى انگلستان ، جسد « هرى » کشف میشود . همسرش ، « جنیفر » ( مک لین ) ، یک دریانورد پیر ( گوئن ) ، یک پیردختر ( نتویک ) و یک نقاش ( فورسایت ) به نوبت جسد را مىبینند و هر کدام فکر مىکنند خودشان قاتل هستند .
به نظرم اصلا جذاب نبود.1/10 هدفش از ساخت این فیلم چی بوده؟
این فیلم عحیب و غریب ترین فیلم حضرته. بنظرم تکان دهنده ترین فیلم تاریخ سینماست...
بررسی شاهکار استاد گرانقدر تاریخ سینما \n\nعجب فیلمی ساخته هیچکاک\n\nتنها او می تواند از چنین داستان ساده ای چنین فیلم وحشتناک عمیقی بسازد و تناقض میان سرگرمی و هنر را که البته در نظر روشنفکران تاریخ سینما بود، را حل کند چرا که تنها چنین استادی قدرت این را دارد که چنان فیلم بسازد که هم مخاطب عام را مرعوب خود کند و هم منتقدین را کله پا کند.هیچکاک در جایگاهی از تاریخ سینما ایستاده است که کمتر کسی آنجا دوام آورده است.\n\nباز تم فیلم مثل تمام آثار هیچکاک در ظاهر جنایی است اما این ظاهر همیشه بهانه است تا هیچکاک با این تمش، درون شخصیت های خود را بر ملا کند و راز های آنها را باز کند.در این همچنین لایه ای از فضای کمیک هم وجود دارد که به شدت در فرم فیلم جایی برای خود باز کرده است.\n\nدر آغاز فیلم، ما جنازه ای می بینیم که بر روی زمین افتاده است و کودکی آن را پیدا می کند و باز در پایان فیلم در همان منطقه ما دوباره همان جنازه ی آغاز فیلم را می بینیم که دوباره آرنی(همان کودک) آن را می یابد.خوب حالا بحث این است که در بین این آغاز و پایان چه اتفاقی می افتد و چرا اینگونه می شود؟؟ و در واقع هیچکاک عامل اخلال خودش را با همان جنازه ی بی کنش وارد هسته ی فیلمش می کند و از اینجا لایه ی فانتزی هیچکاکی دوباره شروع به کار می کند.\n\nدر آن دهکده ی کوچک هر کسی خودش را به دلایل مختلف مسئول قتل هری می داند و در پی سرپوش گذاشتن بر روی آن هستند. در این بین روابط پیچیده ای میان شخصیت های فیلم رقم می خورد و به نحوی همه ی آن ها زندگیشان به یکدیگر گره می خورد. به غیر از شخصیت پردازی دقیق و فضاسازی استثنایی که همیشه هیچکاک استادش بوده است در واقع جنازه ی هری حکم سمبلی درونی را در میان این شخصیت ها بازی می کند و به دلیل همین عامل اخلال،آنها رازهای درونی خود را لحظه به لحظه در فیلم رو می کنند و یکدیگر را بیشتر می شناسند و همچنین روابط عاشقانه بینشان پیدا می شود.\n\nدر واقع هربار که جنازه دفن می شود شخصیت امری را در حال پنهان کردن است و هرگاه که آن را بیرون می آورند شخصیت به نحوی راز خود فاش کرده است اما در این بین نقش پلیس فیلم خیلی خوب جا افتاده است و در واقع به دلیل بودن او در پس زمینه ی فیلم، هیچکاک عامل دلهره را وارد می کند و باید گفت پلیس در تمام فیلم های هیچکاک نقش خودآگاه را دارد و وجه ناخودآگاه شخصیت ها را مورد تهدید قرار می دهد.\n\nدر پایان وقتی تمام شخصیت ها، خود را رو کرده اند هیچکاک به ما نشان می دهد که آن ها هیچکدام عامل قتل هری نبوده اند و از اینجا دوباره فیلمش را از دنیای خیال وارد واقعیت می کند اما خیلی از چیز ها تغییر کرده است.\n\nالبته در باب عمق بیشتر فیلم نمی توان در اینجا سخن گفت پس به همین کلیات بسنده می کنیم\n
حتما حتما ببینید شاهکار استاد بزرگ سینما هتس این فیلم
من این فیلمو خیلی دوس دارم خاطره خوبی باهاش دارم
جزو فیلم های ضعیف نابغه سینما هیچکاک...\nمتاسفانه شلختگی تو شخصیت پردازی و روایت داستان موج میزنه و در بین فیلم های هیچکاک شامل کم ترین المان های سینمای این کارگردان بزرگه .
من عاشق کارهای هیچکاک هستم و اگه بگم که این استاد مسلم سینما و مولف بزرگ را بهترین کارگردان تاریخ سینما می دونم اغراق نکرده ام ولی با تمام این احوال بنظرم دردسری با هری اصلا در حدو اندازه فیلمهای برجسته هیچکاک نیست.البته نیمه دوم فیلم به نسبت نیمه اولش خیلی بهتره ولی راستش لحن طنز فیلم به دلم ننشست و ترجیح می دم که استاد را همچنان باشاهکارهای متعددش مثل سرگیجه ، روانی ، سوءظن و ... به یاد بیارم ، با این حال به احترام اینکه اسم هیچکاک روی این فیلم هست بهش امتیاز 6 دادم وگرنه بنظرم امتیاز فیلم کمتر از این هست.
استاد تعلیق.... روحت شاد آلفرد
فکر کنم یه چیزی توو مایه های فیلم « چه کسی امیر را کشت؟ » باشه.
فقط تو این سایت هست که آثار هیچکاک به نسبت کارگردانان بزرگ امتیاز کمتری میگیره . یه مقدار مشکوکه .
یکی از بهترین های هیچکاک
از شاهکارهای استاد سینما (آلفرد هیچکاک) که متأسفانه زیاد مورد توجه قرار نگرفته و بعضاً ناشناخته است . این فیلمو خیلی دوست دارم
این فیلم مثل نقاشی های بچگی میمونه خیلی خوشرنگه انگار با مداد رنگی درستش کردن
واقعا این فیلم نشان داد که هیچکاک در طنز نیز استاد است ودر زیر آن هیکل چاق لبخندی نافذ وجود دارد
من این فیلم رو چند بار دیدم و هر وقت میبینم واقا لذت میبرم.
دیدگاه کاربران
ارسال دیدگاه