جوانى آس و پاس به نام « جرج » ( كليفت ) كه امكان ازدواج با دخترى ( تيلر ) از خانوادهاى ثروتمند را پيدا كرده ، به اتهام قتل محبوبهى باردارش ، « آليس » ( يونترز ) پاى ميز محاكمه مىرود...
ندارد
خیلی کم
در ایران ملودرام­های اجتماعی یا به قول دوستان ملودرام­های اشک ­انگیز سهم مهمی از تاریخ سینمای ایران را در بر نمی­گیرند. اما تاریخ سینمای جهان ثابت کرده که اگر کمی، فقط کمی، در قصه­ گویی مهارت داشته باشید، با کارگردانی خوب و بازیگرانی سطح بالا می توان در این ژانر هم شاهکار ساخت. شاید به همین دلیل است که ما هم دیرتر از بقیه ژانرها به سراغ ملودرام آمده ­ایم. فارغ از سینمای ایران بسیار هستند از این شاهکارها در سینمای جهان و «مکانی در آفتاب» (A Place In The Sun, 1951) یکی از این شاهکارهاست.\n«مکانی در آفتاب» اقتباسی است نه چندان وفادارانه، از کتاب «یک تراژدی آمریکایی» (An American Tragedy) نوشته­ تئودور درایزر (Theodore Dreiser) نویسنده­ معروف آمریکایی. درایزر از مهمترین نویسندگان تاریخ کوتاه ادبیات آمریکا به حساب می ­آید، او آغازکننده­ رمان­های سیاه و از نویسندگان سبک ناتورالیسم آمریکاست. درایزر در «یک تراژدی آمریکایی» به نقد جامعه آمریکا و رویای آمریکایی می­ پردازد، اما استیونس در فیلمشزهر این انتقادات را بسیار گرفته است. «یک تراژدی آمریکایی» در مجله تایم در سال 2005 به عنوان یکی از 100 رمان برتر انگلیسی زبان چاپ شده تا 1923 انتخاب شد.\nجورج استیونس (George Stevens) از کارگردانان بزرگ تاریخ سینماست که تعداد زیادی فیلم نساخت و «مکانی درآفتاب» شروع درخشش او به عنوان کارگردان بود . استیونس یازده بار به عنوان کارگردان و تهیه ­کننده نامزد دریافت اسکار شدو دو بار برای فیلم­های «مکانی در آفتاب» و «غول» (Giant, 1956) اسکار بهترین کارگردانی را برد. از فیلم­های مهم دیگر استیونس می توان به «شین» (Shane, 1956) و «خاطرات آن فرانک» (The Diary Of Anne frank, 1959) اشاره کرد. شاید یکی از دلایل موفقیت و کم­کاری استیونس در سیستم استودیویی هالیوود این بود که خودش تهیه فیلم­هایش را بر عهده می­گرفت. با توجه به شناختی که از وضعیت آن روزگار هالیوود داریم، می ­دانیم که استودیوها و به تبع آن تهیه­ کنندگان سلطه­ بی­چون و چرایی بر فرآیند تولید فیلم داشتند و نظرات خود را بر کارگردانان تحمیل می­کردند. استیونس با برعهده گرفتن تهیه­ کنندگی در کارهای خود به خوبی توانست از این دام بگریزد.\n«مکانی در افتاب» بیشتر یک ملودرام اجتماعی است تا یک اثر منتقد. پسر جوانی در دو راهی میان عشق و وجدان سرگردان است، شاید اگر هرکدام از ما به جای جورج باشیم همان کاری را انجام ­دهیم که جورج می ­کند، شاید هم نه. داستان فیلم کاملا سر راست و بدون هیچ پیچیدگی گفته می­شود، پیچیدگی فیلم در شخصیت­هاست، در نگاهشان به زندگی، تردیدهایشان، عشق­هایشان و رویاهایشان. «مکانی در آفتاب» نمونه­ خوبی از یک ملودرام اجتماعی است، فیلمی که داعیه­ مصلح بودن ندارد و فقط به عشق میان آدمهای معمولی می ­پردازد، اما اگر هم نقد ریزی به رویای آمریکایی می ­کند، بسیار نرم و لطیف این کار را انجام می­ دهد، نه در بوق و کرنا.\n\n مونتگومری کلیفت (Montgomery Clift) بازیگر نقش جورج ایستمن، استاد بازی در اینگونه نقشهاست. او که مثل خیلی از بازیگران معاصرش دانش ­آموخته مکتب تئاتر برادوی است، به خوبی توانسته از عهده­ نقش جورج بر­آید و اگر نبود بازی همفری بوگارت (Humfrey Bogart) در آفریکن کوئین (The African Queen, 1951) شاید اسکار بازیگری به او تعلق می­گرفت. به گفته­ برخی از دوستان کلیفت، جورج ایستمن بازتاب شخصیت واقعی خود اوست، با تمام تردیدها و نگرانی­هایش. روزی از مرلین مونرو (Marilyn Monroe) می­پرسند کسی را افسرده ­تر از خودت می­شناسی؟ او پاسخ می­ دهد: بله، مونتگمری کلیفت. کلیفت در زندگی حرفه ­ایش بسیار گزیده کار بود، تنها در 17 فیلم بازی کرد و تعداد زیادی از بزرگان سینما را همراهی کرد که از جمله آنان می­توان به آلفرد هیچکاک (Alfred Hitchcock)، ادوارد دیمیتریک (Edward Dmytryc)، جان هیوستن (John Huston)، جوزف ال. منکیه­ویچ (Joseph L. Mankiewicz)، الیا ک
az behtarein naghsh afarinihaye aghaye clift . hatman in filmo bebinid age cinamaye classic ro doost darin .
فیلم زیباییه
یکی از بهترین فیلم هایی که دیدم با بازی فوق العاده کلیفت حتما دان کنید
دوستداران فیلم های کلاسیک حتما دان کنید \n
0 از 10 .....
یه فیلم ایرانی هم داریم ازش که بهروز وثوق توش بازی می کنه با گوگوش
به جز پایانش اشتراک های زیادی با Match Point وودی آلن داشت.
داستان این فیلم که بر گرفته از رمان مشهور تئودور درایزر(یک تراژدی آمریکایی) است در سینمای ایران 2 بار باز سازی شده یکی در سالهای قبل از انقلاب به اسم پنجره ساخته زنده یاد جلال مقدم با بازی بهروز وثوقی و گوگوش و نوری کسرایی که از لحاظ فضاسازی بسیار شبیه همین فیلمه و یکبار در سالهای بعد از انقلاب به اسم تکیه بر باد ساخته داریوش فرهنگ و البته قدیمی ترین برداشت سینمایی از این فیلم هم مربوط میشه به فیلمی ساخته فون اشترنبرگ (یک تراژدی آمریکایی) محصول 1931 که متاسفانه کاملا نایاب است
بهتر بود تو چکیده فیلم درباره قتل دختره چیزی نمینوشتید،چون قتل آخرای فیلم اتفاق میفته موضوع فیلم رو برملا کرده
یکی از آثار ماندگار و بسیار قوی در ژانر درام، بعضی از پلان ها سالها در ذهن ماندگار می شود
دیدگاه کاربران
ارسال دیدگاه