فرانسه ى اشغال شده ، جنگ جهانى دوم. « هرى مورگان » ( بوگارت ) كه در جزيرهى مارتينيك زندگى مى كند ، قايقى تفريحى دارد كه با آن ، مشترى هاى پولدار را براى ماهى گيرى مى برد. دستيار او ، « ادى » ( برنان ) الكلى نه چندان باهوشى است كه خوش قلب ىاش باعث شده همه دوستش داشته باشند. تا اين كه پيدا شدن سر و كله ى دخترى به نام « مرى براونينگ » ( باكال ) معناى جديدى به زندگى « هرى » مى بخشد...
بررسی فیلم تماشایی دیگری از هاوارد هاکس بسیار بزرگ\n\nسادگی در عین پیچیدگی \n\nدر واقع باید اعتراف کرد که هاکس یک هنرمند تمام عیار است و از آن جمله کارگردان هاییست که برای همیشه چندین فیلمش در تاریخ سینما باقی خواهد ماند و همواره به آن ها استناد خواهد شد. همچنین ایشان یک مؤلف تمام و کمال است یعنی جهان خودش را مدام در فیلم هایش می سازد و همچنین ساختاری همسان با آن هم ایجاد کرده است که نوع جهان بینی او را عیان می کند.اما چیزی که به نظرم فقط چند کارگردان اندک قادر به خلقش هستند این است که فیلم هایی می سازند که در عین سادگی، پیچیده اند و یا در عین پیچیدگی، بسیار ساده روایت می شوند و هاکس یکی از آن کسانی است که قادر به خلق اثر هنری به این گونه است و سعی نمی کند مثل بسیاری از کارگردانان امروزی پیچیدگی ای بسیار قلابی را به اثر هنریش اضافه کند بلکه درون درام فیلمش پیچیدگی را به نحو ناخودآگاه می یابید.\n\nهاکس بسیار توانمند است که شخصیت ها یا قهرمان هایی بزرگ خلق کند که این نشان از شخصیت بزرگ و دید وسیع خود هاکس دارد چرا که چنین شخصیتی را تماماً می شناسد. قهرمان هاکسی همیشه انسانی محکم و با صلابت است و هیچ وقت زیر بار اجبار نمی رود و در هر شرایطی «فردیتش» را حفظ می کند و در عین حال اهل به رخ کشاندن ضعف شخصیت های دیگر نیست بلکه به شکلی محترمانه و نه اصلاً با ترحم به آن ها کمک می کند که خودشان را بازیابند. همچنین شخصیت هاکسی همیشه یک رهبر واقعی است و می داند در هر لحظه چه کاری درست است و از همه مهمتر اصلاً شکننده نیست و سعی می کند این صلابت خود را به دیگران نیز یاد دهد.\n\nشخصیت هاکسی این فیلم هری مورگان(استیو) با بازی بسیار درخشان همفری بوگارت است که همیشه یک منیت و غرور خاصی درونش می بینیم و تمام ویژگی های شخصیت های مرکزی آثار هاکس را داراست. چنانکه حتی زمانیکه مجبور به انجام کاری می شود فردیت خود را همچنان حفظ می کند و من یا فردیتش هیچگاه از دست نمی رود.\n\nفضای حاکم بر شهر و همچنین شغل شخصیت اول فیلم را هاکس به سرعت در مدت 15 دقیقه می سازد و ما را وارد فضای داستانی خود می کند و وضعیت شهر را با چند پلان کوتاه به شکلی هنرمندانه برای مخاطبش توضیح می دهد.\n\nدر کنار شخصیت مرکزی فیلم، ما ماری(slim) که دختری بزهک.ار، و ادی هم که فردی دائم ال.خمر است را داریم که هر دو به نحوی تحت قیمومت هری هستند و در این راه از طریق هری می توانند شخصیت خود را پیدا کنند و خود را از حالت بی هودگی که در آن افتاده اند خارج کنند. همچنین ذکر کنم که همه ی آدم های فیلم شخصیت می شوند و تمامشان روح دارند و این کاری است که تقریباً همیشه هاکس در آن موفق بوده است یعنی ما زندگی، تهدید و یا ترس را در فیلم حس می کنیم.\nدر کنار فردیت هری که همیشه به آن تأکید دارد ما فردیتی را می بینیم که از فرد بودنش فراتر می رود و در واقع چون فرد است و برای خود اصولی دارد می تواند از آن فراتر رود و حرکتهایی بر ضد فا.ش.یسم در فیلم انجام دهد، هر چند که اگر این کار را هم می کند باز هم از فردیتش بلند می شود چرا که می گوید برای من اصلاً این شهر مهم نیست بلکه فقط قایقم برام مهم است.در واقع این یه خصلت دیگر شخصیت های سینمای هاکس است که بیش از حد صادق و وفادار و در عین حال انسان های بزرگ و بی ادعایی هستند.یعنی شخصیت هایی برای انجام کارهای بزرگند اما آن را به رخ نمی کشند.\nنسبت های بین شخصیت های فیلم بسیار پیچیده است و درام عجیبی بینشان ساخته می شود که بسیار ملموس است و در کنار این درام سرشار از زندگی، تهدیدی بسیار خطرناک هم وجود دارد که مدام از پس زمینه به پیش زمینه وارد می شود و خودش را به رخ می کشد تا جایی که این تقابل پیش زمینه(گشتاپو) و پس زمینه( زندگی) با هم در سکانس پایانی بر خورد می کنند.\n
یک فیلم رمانتیک خاطره انگیز دیگه از بوگی بزرگ
منفی ms یا مثبت ms? عقب ببرم صوت رو یا جلو؟
فقط همفری بوگارت(دکتر فتاحی خودمون)
نزدیک به متوسط،ارزش دیدن و حتما داره.. 3 از 10 ..
هرچند ناخدا خورشید تقوایی را به میزان کمی بهتر از این فیلم هاکس میدونم ولی داشتن یا نداشتن هاکس رو بیشتر به خاطر کست بسیار عالی اون بیشتر دوست دارم: بوگارت، باکال و صدالبته والتر برنان دوست داشتنی. به شذت فیلم خوبی هست
براساس رمان زیبای همینگ وی
واقعا آدم از دیدن یه همچین فیلم هایی لذت می بره
شاهکار هاوارد هاکس
دیدگاه کاربران
ارسال دیدگاه