فیلم کلاسیک صامت، که بر اساس داستان «دراکولا» ساخته شده است...
یادمه اولا که این فیلم تو ایران غیر مجاز فروخته میشد(ده ..یازده سال پیش)بابام برام خریدش..اون موق نزدیک هفت سالم بوداینو دیدم تا سه هفته غذا نخوردم...یادش بخیر
فقط میشه گفت شاهکار .
نوسفراتو: سمفونی وحشت\n\nاز استاد فریدریش ویلهلم مورنائو( یکی از سازندگان و تأثیرگذارترین کارگردانان تاریخ سینما)\n\nقبل از شروع به بحث درباره ی فیلم باید خاطرنشان کرد که دیگر این فیلم مورنائو برای مخاطب امروزی نمی تواند نه سرگرم کننده باشد و نه حتی بترساندش چرا که به هرحال استاد در زمانی فیلم می ساخت که به تازگی هنر سینما کشف شده بود و قطعاً نه تکنولوژی و نه تجربه ی سینمای وحشت امروز را در اختیار داشتهاست اما به نحوی آغازگه سینمای وحشت است و برای کسی که اهل مطالعه ی جدی سینماست، حتماً کارامد است و می تواند کشف کند که هنر سینما در چه تکنیک هایی وامدار مورنائو است و چطور سینما تاریخ تحول خودش را پشت سر گذاشته است.\n\nشاید بیشتر از هر چیزی باید در این فیلم به تکنیک هایی توجه کنیم که با استفاده از آنها جناب مورنائو سعی کرده است دراکولای برام استوکر را از مدیوم رمان به مدیوم سینما انتقال دهد و از طریق تصویر حس صحنه را منتقل کند. از مهمترین دستاورد های مورنائو در این فیلم استفاده از تدوین موازی، استفاده ی جدیدی از نورپردازی و صدا، دوربین سابژکتیو، پن و تیلت و... است. با اسفاده ای که از نور و صدا کرده است توانسته است که فضاهای هذیانی فیلمش را بسازد.\n\nاما شاهکار ایشان در استفاده از تدوین موازی است که این نوع تکنیک به نحوی تاریخ سینما را تحت تاثیر خود قرار می دهد چرا که هیچ فیلمسازی نیست که در اثر خود از تدوین موازی استفاده نکرده باشد و از طریق آن مضمون سینمایی نیافریده باشد. مورنائو سعی کرده است به سینما به عنوان یک موجود قائم بذات نگاه کند و سعی کند تنها با استفاده از مدیوم تصویر خلق حس و مفهوم کند نه از طریق دیالوگ ها. اگر فیلمسازی بتواند از طریق متریال های سینما خلق مضمون کند حالا نوع استفاده ای که او از متریال ها و تکنیک های سینما کرده است به فرم ارتقاء پیدا می کند و تبدیل به مضمون سینمایی می شود. در این فیلم مورنائو با تدوین موازی خود، رابطه ی عمیق میان هاتر و الن را می سازد و همچنین از خودگذشتگی ای که الن به خاطر عشق برای همسر خود انجام می دهد( تمام این ها از طریق سینما اجرا می شود و شما ناخودآگاه حس می کنید)\n\nکار مهم دیگر استاد در این فیلم اجرای موثر و دقیق او از دوربین سابژکتیو است که سعی می کند با استفاده از این تکنیک، نیات شخصیت های خود را به تصویر بکشد و باز هم اینجا موفق می شود از تکنیکی ویژه، فرم و مضمون سینمایی خلق کند و به مدیوم های دیگر هنر( به غیر سینما) باج ندهد. به یاد بیاورید که چگونه دراکولا خانه ی زوج جوان ما را با چشمان خود محاصره می کند و آنها را در تنگنا قرار می دهد.\n\nبه طور کلی در سینمای مورنائو، تماماً تصویر حرف اول را می زند و همان شما را به تجربه کردن وا می دارد. مورنائو به نحوی در چندین حیطه ی سینما انقلاب هنری ایجاد می کند که حتی امروزه هم کسی نمی تواند از او تآثیر نپذیرد.\n\nهمچنان می شود از این فیلم درس سینما آموخت و همچنان از بسیاری از فیلمسازان امروزی ایشان با سواد ترند.\n
واقعیتش تو این دوره جایگاهی نداره
یه زمانی جزو 250 تا بود...
اکسپرسیونیسم ناب .فیلمی که جریان ساز شد و جریان سازیش تا امروز هم که نزدیک یک قرن از ساختش میگذره ادامه داره به طوری که میشه تم و حال و هواش رو در اثار کارگردانان بزرگی مثل تیم برتون مشاهده کرد .در یک کلام پیشنهاد ویژه برای علاقه مندان به سینمای اکسپرسیونیستی
اين فيلم یک اقتباس سینمایی از دراکولای برام استوکر می‌باشد که بعد از اینکارش بیوه استوکر بابت اینکار او برای حق کپی رایت اثر شکایت کرد. مورنائو در دادگاه مغلوب شد و دستور داده شد تا تمام نسخ فیلم نابود شود. اما نسخه‌های قاچاقی اثر از این قضیه نجات یافتند.
جالبه این فیلم رو خیلی دوست داشتم و عالی بود ولی نوسفراتو 1979 واقعا خراب کرد .... واقعا خراب کرد ها !
یه فیلم یا بهتر بگم تئاتر صامت کلاسیک متعلق به نود سال پیش توقع سریال خاطرات خون آشام اگه دارید دانلود نکنید\n
فیلم نیست ... هنره ! هنر\n\nموسیقیش هم محشره
فیلمش مال 90 سال پیشه!
یکی از باشکوه ترین آثار هارر سینما.
طرفداران عزیز و گرامی twilight و underworld و امثالهم قابل توجه ... ومپایر ها اول اینجوری بودن !!!
با شکوه بود. خدا سازندگانش را بیامرزد.
جالب بود.
به یاد اکسپرسیونیسم آلمان و شاهکار هایش. دکتر کالیگاری و متروپولیس و نوسفراتو..!!!\n
تارییخ مصرف گذشته
خنده دار بود.
عالیه.
دیدگاه کاربران
ارسال دیدگاه